Intro 2019: ijsbrekers en anti-katertips van Tilburgse eerstejaars Brighton en Isa

Het grasveld naast het Avansgebouw aan de Cobbenhagenlaan is door de Tilburgse Academies voor Bouw & Infra en Engineering & ICT gekaapt voor de introductie van 2019. Wie het veld op loopt, wordt begroet met springkastelen, worstenbroodjes en bier. Eerstejaars Brighton Rojer en Isa Hamerlinck geven tussen de activiteiten door een inkijkje in hun introkamp.

“Hé nullen”, schreeuwt een tweedejaarsstudent naar een groepje eerstejaars. “Willen jullie nog bier?” Hij tovert een tray bier tevoorschijn die binnen mum van tijd leeg is. Een enkeling loopt aan het eind van de middag niet meer helemaal recht over het veld. Met nog een bierestafette en kroegentocht voor de boeg belooft het een slopend programma te worden voor de kersverse Tilburgse studenten.

Brighton Rojer, eerstejaarsstudent Bouwkunde

Heb jij een gouden tip om het ijs te breken?
“Ik ben niet zo moeilijk. Ik zeg gewoon hallo en stel me voor. Meestal komt daar vanzelf wel een leuk gesprek uit voort. Je hebt namelijk genoeg om over te praten als je elkaar nog niet kent. Hoe heet je? Waar kom je vandaan? Wat zijn je hobby’s?”

Heb je al een beste vriend gemaakt deze intro?
“Ik ken al iemand die hier ook studeert. Dat maakt het voor mij wat makkelijker. Samen waren we gelijk al in een gezellige stemming. Verder kan ik met iedereen hier opschieten, dus dat is tof!”

Waar kijk je het komende jaar het meeste naar uit?
“Ik heb zin om te werken aan de technische opdrachten en de berekeningen die daar bij horen. Zo ben ik ook op Bouwkunde uitgekomen. Op de middelbare was ik namelijk erg goed in natuurkunde en vond ik het leuk om te doen. Mijn docent zag dat en adviseerde me een kijkje te nemen bij Bouwkunde.”

Ga je op kamers?
“Nee, dat is niet nodig. Mijn ouders wonen in Tilburg, Avans is maar twintig minuten fietsen voor mij. Voor nu heb ik het nog prima thuis. Misschien later, als ik voel dat ik meer ruimte nodig heb.”

Wat is je ideale anti-katermiddel?
“Ik heb niet snel last van een kater. Daar heb ik geluk mee. Anders heb ik nog een geheim recept: cola en worstenbroodjes. Wat dat betreft zit ik hier prima, want ze hebben beide in overvloed!”

Isa, eerstejaarsstudent Technische Bedrijfskunde

Heb jij een gouden tip om het ijs te breken?
“Dat kost me geen moeite, het is een kwestie van gewoon lekker lullen. Ik ben lekker bier gaan drinken en de rest ging heel soepel. Van nieuwe contacten leggen word ik namelijk erg vrolijk.”

Waar kijk je het komende jaar het meeste naar uit?
“Mijn studiepunten halen. Vorig jaar heb ik in Breda gestudeerd, dat was geen succes. Nu hoop ik dat het dit jaar wel lukt. Ik ben inmiddels 19 jaar, het is tijd om die propedeuse binnen te halen.”

Wat is het eerste dat je doet als je thuiskomt?
“Ik blijf nog even in de feestmodus. Ik vier dan namelijk mijn verjaardag. Dat wordt wel zwaar, want ik denk dat ik dan best brak ben.”

Wat is je ideale anti-katermiddel?
“Met een kater blijf ik de hele dag in bed liggen. Dat werkt het beste. Wat ook goed werkt is praten met mijn huisgenoten. Daar word ik (meestal) vrolijk van. Verder drink ik heel veel water. Daar moet je trouwens mee uitkijken. Als je te veel water drinkt, ga je over je nek.”

Heb je al een beste vriend gemaakt deze intro?
“Ja, twee zelfs: Myrdden en Rachel. We kennen elkaar nu al vier uur en het gaat hartstikke goed. Wat ik aan hen waardeer, is hun openheid. Samen hebben we overal schijt aan.”