Knallen op de kijkavond: met deze tips van je medestudenten vind je zo een kamer

Kijkavonden zijn een wrede stoelendans. Ieder jaar zoeken duizenden eerstejaarsstudenten naar een nieuwe plek en elk jaar vallen er honderden buiten de boot. Alleen al in Den Bosch is er een tekort van bijna vierhonderd studentenkamers, zo blijkt uit cijfers van de NOS. Om je kansen op een kamer te vergroten, geven vijf medestudenten hun tips voor succes op de kijkavond.

Brit, tweedejaarsstudent Verpleegkunde in Den Bosch
“Er reageren altijd veel mensen op een kamer. Zorg daarom dat jouw reactie eruit springt. Met een goede mail wordt je vaker uitgekozen. Een goede mail bevat humor en vertelt de bewoners wat jij aan het huis kan toevoegen. Zo schreef ik dat ik dankzij mijn baan bij een snackbar altijd kan zorgen voor late-night snacks. Dat viel blijkbaar goed in de smaak, want ik werd meteen uitgenodigd om langs te komen bij een kamer in Utrecht.”

Sjoerd, vierdejaarsstudent Bestuurskunde in Den Bosch
“Ik woon samen met veertien anderen in een studentenhuis in Delft en organiseer daarom vaak kijkavonden. De grootste tip die ik kan meegeven is: doe normaal. Soms komen er mensen langs met een krat bier die denken dat wij al de beste vrienden zijn. Dat is niet zo, we kennen elkaar nog niet. Bovendien vind ik het altijd smerig als je langs komt met een cadeau. Alsof je jezelf binnen probeert te kopen. Super enthousiaste mensen vallen ook af trouwens. Het kan niet dat iemand alle onderwerpen waar je het over hebt, interessant vindt. Het gaat erom dat je samen in één huis kan wonen. No way dat jij nog zo enthousiast bent over alles wanneer je ’s ochtends om zeven uur op de douche moet wachten omdat het hele huis toevallig vroeg college heeft.”

“Je moet trouwens ook een beetje geluk hebben. Mensen met dezelfde interesses als de bewoners hebben direct een streepje voor. Normaal gesproken kiezen we voor mensen die leuk kunnen vertellen over hun studie, want die proberen er echt wat van te maken. Ook stellen we het op prijs  als je naast de studie een eigen leven hebt. We willen niet iemand die zich aan zijn huisgenoten vastklampt omdat wij het enige sociale contact zijn.”

Judy-Anne, vierdejaarsstudent Integrale Veiligheidskunde in Den Bosch “Het belangrijkste is dat je een klik hebt met de bewoners. Stel jezelf daarom sociaal op en zorg ervoor dat ze geen moeite hoeven doen om een leuk gesprek te voeren. Doe daarom lekker met ze mee, toon interesse en ontspan je. Vertel wat over jezelf maar stel ook vragen aan de anderen. Voor je het weet is het hartstikke gezellig!”

Marloes, derdejaarsstudent Verpleegkunde in Breda
“Neem initiatief, anders kom je er niet. Na mijn bezoek aan mijn huidige huis heb ik de bewoners meteen geappt. Ik schreef dat ik het gezellig vond en dat ik er graag zou komen wonen. Dat waardeerden ze en toen kreeg ik de kamer.”

“Blijf daarnaast gewoon bij jezelf. Als je bijvoorbeeld niet zo uitbundig bent, dan hoef je tijdens een kijkavond ook niet te doen alsof. Mensen prikken daar zo doorheen. Bovendien is het belangrijk dat je een huis vindt dat bij je past en waar je jezelf thuis voelt. Jezelf als een ander persoon voordoen helpt daar niet bij.”

Aart, eerstejaars Communication & Multimedia Design in Den Bosch “Kom met een origineel verhaal over jezelf. Bij ons thuis zoeken we altijd naar mensen met eigen hobby’s en interesses, het liefst zo divers mogelijk. Mensen die Netflix als hobby hebben, vallen meteen af. Dat is zo saai, wij willen weten wat je écht leuk vindt.”

Volg ons ook op Instagram voor de laatste updates vanaf verschillende introductiekampen en ander studentennieuws!