Sportieve studenten opgelet: Den Bosch heeft een splinternieuwe klimhal

Sportieve Bossche studenten vallen met hun neus in de boter. Klimhal Bossche Boulders opende deze zomer haar deuren op vijf minuten fietsen van de Onderwijsboulevard. Daarmee heeft Den Bosch als laatste grote Brabantse stad ook een klimhal.

Bij Bossche Boulders kun je boulderen. Boulderen is een klimvorm waar klimmers geen touw voor nodig hebben. De klimroutes zijn ongeveer 4 meter hoog en onder de routes ligt een dikke mat. Wie uit een route valt, valt dus zacht. Boulderaars hebben daarom geen zekering en harnas nodig. Om de korte routes uitdagend te maken, zijn boulders vaak explosief en acrobatisch.

Zo ziet boulderen eruit

Puzzels
“Voor studenten is boulderen een hele leuke sport”, meent mede-eigenaar van Bossche Boulders Vincent de Boer. “Naast de fysieke kracht die je nodig hebt om naar boven te komen, moet je ook goed kunnen puzzelen. Welke bewegingen en grepen moet je gebruiken, en wat moet je juist niet doen? Hoe beter je wordt, hoe uitdagender de puzzels worden. Daarnaast is boulderen erg sociaal. Vaak werk je met meerdere klimmers aan een route en probeer je samen de puzzel op te lossen. Na het klimmen kun je ook nog bij ons aan de bar terecht voor een drankje. Zo leer je snel nieuwe mensen kennen.”

Wie geïnteresseerd is, kan tot en met september met 15 procent korting boulderen bij Bossche Boulders. Een toegangskaart kost voor mensen jonger dan 25 jaar 8,08 euro, schoenen zijn voor 3,50 euro te huur. Klimervaring is niet belangrijk. “Wij hebben routes in alle niveaus”, legt De Boer uit. “Iedereen die van sport houdt, kan bij ons terecht.”

Groeisport
De bouldersport groeit al jaren explosief in Nederland. Verspreid door het land zijn er nu vijfentwintig hallen, waarvan Bossche Boulders de nieuwste van is. Omdat boulderen ook op het programma staat van de Olympische Spelen in 2020, wordt verwacht dat de belangstelling alleen maar verder zal groeien.