Virgo Introductiekamp: weinig eerstejaars, wel goede sfeer

24 eerstejaarsstudenten en een grote groep begeleiders dansen vanochtend in de sporthal van Bress op dreunende beats. Het is de warming up van dag twee van het Virgo Introductiekamp nieuwe stijl. “We leggen nu de basis voor komende edities.”

‘Het introductiekamp hoort gewoon bij Virgo’

Al dertig jaar organiseert studentenvereniging Virgo een introductieweek. Dat deden ze in samenwerking met de technische academies van Avans in Breda. Dit jaar organiseren de technische academies zelf een introductie. Daarop besloot het bestuur van Virgo de introductieweek open te stellen voor alle Bredase Avansstudenten. “Het introductiekamp hoort gewoon bij Virgo”, zei organisator Barrie Vogels eerder tegen Punt.

24 eerstejaars doen mee aan deze editie nieuwe stijl. Dat zijn er veel minder dan de 260 studenten die vorig jaar nog meededen. “We hadden op meer studenten gehoopt”, geeft staflid en student Forensisch Laboratorium Onderzoek Maxime toe. “Maar we hadden te weinig tijd om aan goede promotie via de academies te doen. Dat doen we volgende keer anders.”

‘Telkens als het even droog was, gingen we naar de volgende kroeg’

Ondanks het geringe aantal deelnemers zit de sfeer er wel goed in. Dat bewijst de enthousiaste warming-up en de schorre geluiden die klinken uit vele kelen. “Ja, het is erg gezellig”, zegt Maxime. Zelfs het weer is geen spelbreker. “Gisteravond hadden we een kroegentocht. Telkens als het even droog was, gingen we naar de volgende kroeg.” Vandaag staat er een fietstocht op het programma. “Ik verwacht dat het droog blijft en zo niet hebben we een regenprogramma achter de hand.”

Aan aandacht geen gebrek
De 24 eerstejaarsstudenten beginnen over enkele weken bij de kunstacademie, de opleiding Communication & Multimedia Design, bij Chemie en Biologie en Medisch Laboratorium Onderzoek. “Het is dus echt een Avansbrede introductie, dat wilden wij ook.” Aan aandacht hebben de eerstejaars in ieder geval geen gebrek. “We hebben dit jaar een grotere staf dan normaal. Dat is wel opvallend. We leggen nu de basis voor komende edities. De contacten die we nu leggen, kunnen we gebruiken om het volgend jaar groter aan te pakken.”