Voorlichting over veilige seks is nodig: 4 op de 10 jongeren gebruiken geen condoom bij one night stand

Bijna 5 procent van de vrouwelijke mbo’ers en 2 procent van de vrouwelijke hbo-/wo-studenten heeft te maken gehad met een ongeplande zwangerschap. Ook gebruiken vier op de tien jongeren geen condoom tijdens een one night stand. Om studenten voor te lichten over veilige seks, bezoekt de Anticonceptiecamper vanaf 14 augustus studentensteden in Nederland, waaronder Den Bosch.

De cijfers zijn afkomstig uit Seks onder je 25e (2017) van Rutgers, kenniscentrum rond seksualiteit. Uit het onderzoek blijkt verder dat twee derde van de studenten met ervaring met seks, mbo en hbo/wo, de pil gebruikt als anticonceptie. 11 procent gebruikt een spiraaltje. Voordeel daarvan is dat je het niet kunt vergeten in te nemen, wat met de pil nog wel eens gebeurt.

Condoom bij eerste keer
Bij hun eerste keer gebruiken zeven op de tien jongeren een condoom, maar dat aantal neemt daarna snel af, blijkt uit Seks onder je 25e. De belangrijkste redenen om geen condoom te gebruiken zijn dat er andere anticonceptie wordt gebruikt, dat ze elkaar vertrouwen of dat het minder lekker is. Die laatste reden geven jongens vaker (58 procent) dan meisjes (45 procent). Ook denken jongeren negatief over het bij je hebben van condooms. 40 procent van de jongens en 30 procent van de meisjes vindt dat je dan op seks uit bent.

Eén op de vijf studenten in het hoger onderwijs heeft met de laatste bedpartner een onbetrouwbare methode toegepast voor anticonceptie, zoals periodieke onthouding of terugtrekken. Dat aantal is in het mbo nog groter: een op de drie studenten gebruikt zo’n methode.

Intro Festival Den Bosch
De Anticonceptiecamper is een initiatief van farmaceut Bayer in samenwerking met Rutgers en Sense. In de camper is een tentoonstelling te zien over de geschiedenis van de anticonceptie, van het oude Egypte tot nu. Verpleegkundigen van Sense beantwoorden vragen van studenten en delen condooms en gadgets uit. Op 29 augustus staat de camper op het Intro Festival in Den Bosch.