Aangifte tegen Tilburgse student die glas bier met goudvis erin opdronk

Afbeelding van Narcis Ciocan via Pixabay

Drie dierenorganisaties, waaronder de Vissenbescherming, doen deze week aangifte tegen de Tilburgse student die tijdens zijn introweek een glas bier met daarin een goudvis opdronk.

“Het is bij wet verboden dieren zonder redelijk doel pijn te doen of in hun welzijn te benadelen. Dit is wreedheid tegen een dier, nota bene voor de lol en dat is onacceptabel’’, laat een woordvoerder van de Vissenbescherming weten aan Omroep Brabant. Verder wordt Fontys verzocht het gedrag van de studenten duidelijk af te keuren en maatregelen te nemen om gebruik van dieren tijdens de introductieweken tegen te gaan.

Op het filmpje op Dumpert is te zien hoe een Fontysstudent onder luid gejuich het glas bier met de vis in één teug leegdrinkt. Hij brult triomfantelijk en laat trots het lege glas aan zijn vrienden zien. ‘’Een rare studentikoze actie. Het is een beetje dom, maar jongens van die leeftijd doen dat’’, vertelt directeur van Fontys Hogescholen, Piet van Ierland, aan Omroep Brabant. ‘’Het hoort er een beetje bij. Het is niet iets waarbij iemand in gevaar is gebracht.’’

Kalkoen en konijn
Het voorval met de goudvis is niet de eerste keer dat dieren gebruikt worden tijdens de introweken. Vorig jaar hebben medewerkers van Dierenambulance Eemland een kalkoen gered van een studentenontgroening: ‘’De kalkoen lag er als een sneu hoopje bij. Een dier bij de ontgroening gebruiken is echt niet grappig. Zeker niet als je de kalkoen in kwestie bent en aan je lot overgelaten wordt.’’ In België is er in 2013 tijdens de ontgroening van de voormalige Leuvense studentenclub Reuzegom gebruik gemaakt van dieren. Daar moesten de studenten een konijn verzorgen en daarna afslachten om op te eten.