AMX-week primeur: studenten kiezen zelf voor wie ze 4 dagen willen werken

Derde- en vierdejaarsstudenten die eind oktober meedoen aan de Avans Multidisciplinary eXperience (AMX) kunnen vanaf maandag zelf hun opdrachtgever kiezen. Voorheen werden deelnemers handmatig aan een opdrachtgever gekoppeld.

Tijdens de AMX-week werken studenten van verschillende opleidingen in groepjes van vijf aan een vraagstuk van een opdrachtgever uit de praktijk. Het idee achter de week is dat Avansstudenten leren samen te werken met studenten met een andere opleidingsachtergrond.

Marktplaats
“Uit de evaluatie van eerdere edities is gebleken dat studenten graag zelf hun opdrachtgever kiezen”, zegt Anke de Geus, van het Avans Ondernemerscentrum. Samen met het team van Boost-It is er een marktplaats gemaakt waarop deelnemende studenten en docenten zelf een keuze kunnen maken voor opdrachtgever. “Ze kunnen dat bijvoorbeeld doen omdat ze geïnteresseerd zijn in een bepaalde branche of, heel praktisch, niet te ver willen reizen”, legt De Geus uit.

Maandag om 8 uur gaat de ‘marktplaats’ open. Studenten hebben een week de tijd. “Heb je je dan nog niet ingeschreven dan koppelen wij je aan een opdrachtgever.” Omdat het de bedoeling is dat er gemixte groepen ontstaan, kunnen per opdrachtgever maar een bepaald aantal studenten van een opleiding inschrijven. “Zit die opdrachtgever voor jouw opleiding vol, dan zie je hem niet in het systeem”, zegt De Geus. Hetzelfde geldt voor docenten. Ook zij kunnen zich vanaf maandag inschrijven voor een opdracht, die ze willen begeleiden.

Concurrentie
Deze keer doen zo’n 470 studenten mee aan de AMX en zijn er 32 opdrachtgevers. “Voor elke opdrachtgever werken drie teams van vijf studenten. Die gaan onderling de ‘concurrentie’ aan en presenteren tijdens het eindevenement hun oplossing aan de opdrachtgever.”

Bedrijven staan in de rij om mee te doen aan de AMX-week. “Het is voor hen een mogelijkheid om verfrissende ideeën van studenten te krijgen waar ze op voort kunnen bouwen. Aan de AMX-week van april zullen tussen de 1200 en 1400 studenten meedoen. Toch verwachten we geen problemen met het krijgen van voldoende opdrachtgevers. Bedrijven die deze editie niet mee kunnen doen, staan al op de wachtlijst.”