Aspirant-student te laat met inschrijven: ‘Nee heb je, ja kun je krijgen’

Illustratie: Kim Bell

Een aspirant-student International Business stapt naar de geschillenadviescommissie (GAC) omdat hij zich te laat heeft ingeschreven voor de opleiding, maar naar eigen zeggen “supergemotiveerd’’ is. “Ik wil het heel graag, ik hoop dat jullie een uitzondering willen maken.’’

Ruim twee maanden na sluiting van de inschrijving van de opleiding International Business probeert een aspirant-student (23) zich tevergeefs in te schrijven voor de studie. Hij is twee maanden te laat. Nu zit hij tegenover de GAC van Avans. Omdat hij de hoop koestert dat er toch een uitzondering voor hem gemaakt kan worden. “Ik dacht: nee heb je, ja kun je krijgen.”

“Je hebt aangegeven dat je heel erg gemotiveerd bent”, zegt de voorzitter. “Maar je dacht dat de deadline van de inschrijving later was. Hoe kwam je daarbij?”

‘Daar heb ik me zeer in vergist, dat geef ik toe’

De aspirant-student geeft aan dat hij inderdaad in de veronderstelling was dat de deadline pas “ergens eind mei” was. “Ik ben 23, ik heb al eerder gestudeerd. In mijn herinnering was de deadline voor inschrijving van de meeste studies veel later. Ik wist niet dat het bij deze opleiding al zo vroeg was.”

Bij verschillende aanwezigen tijdens de zitting rijst de vraag waarom de student niet op de site heeft gekeken. Daar stond immers de juiste deadline. “Ik heb wel op de site gekeken”, reageert hij. “Maar de daadwerkelijke deadline heb ik blijkbaar niet gezien. In mijn hoofd was het echt pas ergens eind mei. Daar heb ik me zeer in vergist, dat geef ik toe.”

De jongen heeft ook een gecompliceerde beenbreuk opgelopen in mei. Tijdens de zitting geeft hij aan dat die fysieke beperking ook een rol heeft gespeeld.

Complexe beenbreuk
Maar een vertegenwoordiger van de toelatingscommissie wijst dat af. “Ik kan me voorstellen dat een complexe beenbreuk echt iets met je doet”, zegt hij. “En daar kan je zeker een bijzondere omstandigheid inlezen. Maar je liep die breuk na 1 mei op. Dus dat is geen geldig argument.”

De GAC-voorzitter vraagt de aspirant-student of hij inmiddels wel een plan B heeft. Maar de jongen wil eigenlijk niets liever dan International Business studeren. “Ik zou de hotelschool kunnen overwegen, maar ik wil dit heel graag.” De aspirant-student vindt dat de stappen die hij heeft ondernomen om tóch toegelaten te worden heel goed illustreren hoe gemotiveerd hij is. “Ik weet dat ik te laat was. Maar ik ben hier nu. Ik doe al deze moeite”, zegt hij.

Gedreven
Maar de toelatingscommissie blijft bij haar besluit. “Ondanks het feit dat je zo enthousiast bent, kunnen we geen uitzondering voor je maken. Enthousiasme kunnen we niet hanteren als bijzondere omstandigheid. Ik geloof graag dat je gedreven bent, maar we zitten gewoon vast aan die deadline.”

De aspirant-student geeft aan de argumenten van de toelatingscommissie te begrijpen. Niettemin doet hij nog één laatste poging: “Ik wil er desnoods een tegenprestatie voor leveren. Bijvoorbeeld mijn P in één jaar halen. Ik respecteer jullie regels, maar toch.”

De GAC verklaart het beroep ongegrond.