Bossche studenten onaangenaam verrast door openbaarheid guestlist Intro Festival

Meldde jij je argeloos aan voor het Bossche Intro Festival, zonder er al te veel bij stil te staan wat er met jouw gegevens gebeurde? De lijst blijkt een publiekelijk toegankelijk register, waar je naam, opleiding en foto voor iedereen te zien zijn. Had je kunnen weten, als je de voorwaarden had gelezen. Dat geldt ook voor de vijf studenten die besloten hun id-kaart te uploaden.

In de groepsapp van student Ben ging het los toen hij en 79 anderen erachter kwamen dat alle door hen ingevoerde gegevens online inzichtelijk waren. “Een publiekelijk toegankelijk register, waar je naam, opleiding en je foto dus staat.” Dingetje was: ze hadden niet door, en waarschijnlijk vele anderen ook niet, dat die gegevens openbaar zouden zijn.

‘Ja’
Dit jaar ging het aanmelden voor het Intro Festival in Den Bosch net wat anders dan andere jaren. Via een uitnodiging die iedereen ontving op de mail, konden geïnteresseerden zich aanmelden. Tijdens dat proces was de naam en opleiding alvast ingevuld. Daarnaast kon je ervoor kiezen om ook een foto te uploaden. Na het invullen, verscheen er een pop-up op de telefoon: of je op de, dus openbare, gastenlijst wilde komen. Ben: “Tegenwoordig ben je zo getraind om op ‘ja’ te klikken omdat je anders geen account kunt aanmaken. Dus dan klik je op ‘ja’.”

Waar veel studenten geen foto hebben geüpload, zijn er een aantal studenten die dat wel hebben gedaan. Waaronder een paar studenten een foto van hun id-kaart. “Dus super gemakkelijk om identiteitsfraude te gaan plegen”, waarschuwt Ben. “Daarnaast is dit in onze ogen niet AGV-proof.”

“Ongetwijfeld heeft er in een bepaalde vorm wat over in de voorwaarden gestaan, maar wanneer heb je voor het laatst zoiets bewust gelezen? De organisatie had ook voor een Facebookevent kunnen kiezen.”

Offline
Ben is inmiddels van de lijst af. Maar de paar studenten die hun id-kaart gebruikten voor hun profiel, staan nog wel online. “Dat is verder gewoon hartstikke naïef”, volgens Intro Festival organisator Hester Klein Tijssink. Bovendien bestaan er apps om bepaalde gegevens te blurren, mochten studenten hun paspoort of id willen uploaden. Verder, benadrukt ze, is alles AGV-proof: “De juristen van Avans zijn hier ook aan te pas gekomen.”

Mocht jij nou denken: ik wil ook van die lijst af. Dat kan heel simpel volgens minimale handelingen. “En mocht het je nou niet lukken, dan stuur je ons een mailtje”, besluit Hester.

Marco

Deze website is dezelfde website als die van de Avans Onderwijsdag 2019, daar was deze gastenlijst ook een optie.

2019-09-04 12:33:51