Bourgondisch Den Bosch door de ogen van Avansstudent Didier

Didier van Hooren laat zijn favoriete plekken van Den Bosch zien

Didier van Hooren, vierdejaarsstudent Bedrijfskunde, woont al drie jaar op kamers in Den Bosch en voelt zich helemaal thuis. “De binnenstad is prachtig en heerlijk Bourgondisch. Zodra de zon schijnt, zitten de terrasjes vol.”

Uilenburg
“Dit is één van mijn favoriete straatjes van Den Bosch. Ik zit er vaak op het terras met mijn vrienden. Als het donker wordt, hebben ze toffe sfeerverlichting. Het lijkt dan net alsof je in het buitenland bent. Hier vertrekt ook de rondvaart over de Dieze, de rivier die onder het oude centrum van Den Bosch door stroomt. Die rondvaart is erg interessant.”

Café Roels
“Dit gezellige café is voor mij één van de hoogtepunten van de binnenstad. Op vrijdag en zaterdag is hier stapavond met fijne muziek. Eén keer per maand is er een liveband die verzoeknummers draait. De live-avond wordt druk bezocht en iedereen zingt lekker mee.”

De Bibliotheek
“Ik heb een eigen bedrijf, een marketing-adviesbureau. Als ik daaraan werk, doe ik dat het liefst in de Bibliotheek. Er zijn fijne werkplekken en door de rustige omgeving krijg ik er meer gedaan dan thuis. Ze hebben ook een keuken die erg lekkere soepen serveert.

Sint-Janskathedraal
“Altijd als ik langs de kathedraal loop, krijg ik een grote glimlach op mijn gezicht. Het gebouw benadrukt de lange geschiedenis van Den Bosch. Als je achter de kathedraal langs loopt, kom je uit op een prachtige Middeleeuwse binnenplaats. Hoewel je maar een paar meter van de drukke Hinthamerstraat vandaan bent, is het er heerlijk rustig.”

Bolwerk
“Als het mooi weer is, plof ik graag neer op één van de zitzakken aan het water. Je kijkt uit op de Wilhelminabrug. Omdat die altijd druk is, is dit de perfecte plek om mensen te kijken. Dat vind ik harstikke leuk en ik verveel me daarom nooit.”

Café Buurt
“Buurt zit net buiten het centrum, vlakbij het station. Het café is mooi aangekleed en ziet er netter uit dan de meeste cafés. Toch hangt er een hele chille vibe, ik voel me er altijd welkom. Als ik bezoek heb dat niet uit Den Bosch komt, neem ik ze hier naartoe voor een hapje en een drankje. Het eten is lekker en creatief, er staan altijd leuke dingen op de kaart.”

Prins Hendrikpark
“Dit is het Central Park van Den Bosch, met goed weer is het helemaal vol. Het Prins Hendrikpark is bekend om zijn mooie zonsondergangen, die weerspiegelen in het centrale meer. Omdat ik in de buurt woon, kom ik er vaak om hard te lopen of gewoon te chillen. Als het mooi weer is, eten we met het huis samen in het park. De pan met eten nemen we dan gewoon mee.”