COBEX: ‘Ook bij een mondeling assessment rekening houden met dyslexie’

Illustratie: Kim Bell

Een student van de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu vindt dat haar assessments oneerlijk zijn verlopen. Ze tekent bezwaar aan bij het College van Beroep voor de Examens (COBEX). “Waarom krijgt deze student niet meer tijd voor mondelinge examens?”

“Ik heb dyslexie en faalangst, daarnaast gingen mijn ouders afgelopen jaar scheiden. Dat alles heb ik gemeld bij de decaan en mijn studieloopbaanbegeleider. Ik vind dat hier geen rekening mee is gehouden tijdens mijn assessments”, geeft de student aan tijdens de zitting van het COBEX.

Extra druk
Op verzoek van de COBEX-voorzitter leggen de student en de aanwezige docent uit hoe de assessments verlopen. Twee studenten worden tegelijkertijd bevraagd over hun kennis van gedane proeven en theorie. “Door mijn dyslexie heb ik meer tijd nodig om een vraag goed te begrijpen en een antwoord te formuleren. Maar die tijd was er niet omdat de docent dan meteen doorschakelde naar de student naast mij zodat die het antwoord kon geven”, legt de student uit. Door de aanwezigheid van de student naast haar ervaarde de student dus extra druk bovenop het feit dat ze voor haar gevoel al tijd tekort kwam.

“Is dit wel de geijkte manier om een student te beoordelen die vooraf aangegeven heeft wat haar beperkingen zijn?”, vraagt de COBEX-voorzitter aan zowel de docent als aan de voorzitter van de examencommissie. “Voor schriftelijke toetsen hebben wij procedures bij dyslexie. Eerlijk gezegd kennen we die bij onze academie niet voor mondelinge toetsen”, geeft de examencommissie toe. Andere academies van Avans zijn hier al verder in, geeft het docentlid van COBEX aan.

‘Er is naar mijn idee niet genoeg rekening gehouden met de persoonlijke omstandigheden’

De COBEX-voorzitter schorst de zitting en doet een beroep op de examencommisie om de student een derde kans te geven. “Er is naar mijn idee niet genoeg rekening gehouden met de persoonlijke omstandigheden. De procedures die worden gevolgd bij schriftelijke toetsen dienen ook te gelden voor mondelinge examens.”