Column: Administratieve ellende

Tijdens mijn stage in het derde jaar keek ik er al naar uit: één semester lang studeren aan een andere school. Vakken volgen die mij écht interesseren, een andere stad, nieuwe mensen: een beter vooruitzicht was er bijna niet tijdens de 40-urige werkweken van mijn stage of het zoveelste project in het semester na stage. Docenten kunnen het zo mooi omschrijven als ‘een semester lang je kennis verbreden of verdiepen’. Ik heb het natuurlijk over… de minor!

‘Vakken volgen die mij écht interesseren, een andere stad, nieuwe mensen: een beter vooruitzicht was er bijna niet’

Of ik tijdens mijn minor Bedrijfsjournalistiek mijn kennis ga verbreden of verdiepen moet nog blijken. Eén ding is bij voorbaat al gebleken: het was een hele administratieve rompslomp voordat ik vorige week in de collegebanken van Fontys in hartje Tilburg mocht schuiven. Voor de beeldvorming: ik was in maart begonnen met inschrijven en in juni kreeg ik een inschrijvingsbevestiging van de minor (Say what?!). Ja, je leest het goed. Het was niet één klik op de knop en de inschrijving was geregeld. Sterker nog: de brievenbus en postzegels zijn eraan te pas gekomen!

‘Het was een hele administratieve rompslomp voordat ik vorige week in de collegebanken van Fontys mocht schuiven’

Een (ingekorte) opsomming van wat er bij een minorinschrijving aan een externe hogeschool komt kijken: een account aanmaken op kiesopmaat, een leerovereenkomst laten ondertekenen door Avans, de externe hogeschool en jezelf, propedeuse laten stempelen en opsturen, bewijs betaald collegegeld opsturen met de post (ja echt waar, met de póst). Je zou door alle administratieve handelingen al bijna afhaken voordat de minor überhaupt is gestart. Dus beste minorcoördinatoren: kan dit niet wat efficiënter?

Isabel Timmermans is vierdejaarsstudent Communicatie in Breda

Hans van Driel

Beste Isabel, dank je wel voor je kritische beschrijving van dit inschrijfproces. Bij Kies op Maat kunnen we hier weer stappen mee maken. Zeker, meer digitaliseren! Bedenk wel: met Kies op Maat werd je minor elders wél mogelijk!

2019-09-26 17:09:26