De grote baas van Avans maakt broodjes Unox in de kantine

Het is Nationale Meewerkweek en ook de voorzitter van het College van Bestuur van Avans, Paul Rüpp, wisselde een dagje van baan. Hij liep mee met de uitvoerende diensten van Avans op de locatie in Breda: schoonmaak, catering en afvalzorg. Rüpp: “Ik heb al een aantal dingen gezien waarvan ik dacht: daar moeten we nog eens goed met elkaar over praten.”

De voorzitter begint de dag bij de receptie. “Het was vooral mensen de weg wijzen in het gebouw. Zeker nu er op dit moment veel nieuwe studenten zijn. Daarna heb ik samen met de schoonmaakploeg de wc’s en Xplora schoongemaakt. Nu ben ik bij de catering broodjes aan het maken en dadelijk gaan we naar de kassa.” Behendig smeert Rüpp de broodjes zalm. “Met extra zalm erop”, vertelt hij terwijl hij een extra schep zalmsnippers op het broodje doet. Maar niet alles gaat even soepel. Bij het eerste broodje Unox valt de worst op de grond. “Dat heeft niemand gezien”, lacht Rüpp terwijl hij het worstje weer oppakt en weggooit.

Wat kan er beter?
Toch heeft Rüpp het erg naar zijn zin: “Het is leuk en vooral heel leerzaam. Als voorzitter ga ik regelmatig naar academies toe om te weten hoe daar de zaken lopen. Maar je komt heel weinig op de werkvloer als het gaat om schoonmaak en de facilitaire diensten. Nu draai ik gewoon in het proces mee. Ik zie allerlei dingen waarvan ik denk: daar moeten we eens even met elkaar over praten.” Rüpp vertelt dat hij al een aantal momenten heeft gehad waarop hij dacht: dat kan beter: “Bijvoorbeeld de handdoeken in de toiletten. De toiletten worden drie keer per dag schoongemaakt en dan worden die handdoeken ook vervangen, vaak terwijl ze nog niet eens voor de helft vies zijn. Dat is zonde van het spul. Misschien zijn handdrogers een beter alternatief, ook in kader van duurzaamheid.”

Een ander perspectief
Ook al maakt Rüpp praatjes met verschillende studenten, het gaat hem om meer dan alleen het contact. “Het is vooral om te weten te komen wat wij doen voor onze studenten. Hoe we zorgen dat de boel schoon blijft, dat de mensen goed de weg gewezen wordt, hoe het zit met de catering, en vooral wat beter kan in die processen. Ook waar bijvoorbeeld de schoonmakers tegenaan lopen tijdens hun werk. Ik maakte een tafel schoon in Xplora en zei tegen de studenten die er zaten: ‘Houden jullie hem nou ook schoon?’ Ze keken me toen aan met een blik die zei: daar bent u toch voor? Ik vind het belangrijk om te weten wat de ervaringen zijn van het personeel, zodat we er iets aan kunnen veranderen.”

‘Ze keken me aan met een blik die zei: daar bent u toch voor?’

Wat vinden de studenten er zelf van dat de grote baas van Avans vandaag een dagje meewerkt in onder andere de kantine? Myduyen, student Bedrijfskunde: “Het is anders, maar ik vind het zeker wel goed dat hij als baas toch een kijkje komt nemen op de werkvloer.” Ook eerstejaarsstudent International Business Nikki vindt het een goede idee. “Zo heeft hij toch een ander perspectief. Hij ziet van dichtbij hoe het eraan toe gaat op Avans.”