Dit wordt jouw studiejaar! Zeven tips voor hogere cijfers

Foto: Flickr,cc thekellyscope

Een nieuw studiejaar is begonnen. Natuurlijk ben je van plan om dit jaar echt je huiswerk te maken en op tijd te leren voor je tentamens. Maar laten we eerlijk zijn: dat wilde je vorig jaar ook en dat liep nergens op uit. Daarom zijn hier zeven tips om je op weg te helpen.

Studeer minder
Veel studenten functioneren tijdens de tentamenperiode louter op koffie en energiedrankjes. De nacht wordt gebruikt om te studeren, evenals de ochtend voor het tentamen. Stop daar toch mee. De kennis die je ’s nachts naar binnen stampt, blijft echt niet hangen. Houd in plaats daarvan de avond vrij voor leuke dingen en zorg dat je op tijd naar bed gaat. Ontspanning en acht uur slaap per dag zijn veel belangrijker dan een paar extra uren studietijd.

Kies je piekmoment
Je bent niet altijd op je best, en dat is niet erg. Er is geen enkele student die elk blok even gemotiveerd aan de studie zit. Kies daarom de vakken uit die je zelf leuk of interessant vindt om uit te blinken. Grote kans dat dit later ook de onderwerpen zijn waar je als kersverse professional mee aan de slag wilt.

Structuur
Raad eens wat alle succesvolle mensen met elkaar gemeen hebben? Ze werken gestructureerd. Zet belangrijke deadlines direct in je agenda, houd elke week een to-do lijst bij en zorg dat je weet wat de docenten van je verwachten. Zo voorkom je nare verrassingen en hangt je studiewerk niet meer als een zwaard van Damocles boven je hoofd. Wanneer je weet wat je moet doen om on track te blijven voor je studie, voelen die deadlines een stuk minder intimiderend.

Goedemorgen!
Om vijf uur opstaan is niet erg populair onder studenten. Toch is het een goed idee om het een keer te proberen. Waarschijnlijk merk je dat je veel voor elkaar krijgt in de vroege ochtend. Omdat de meeste mensen nog slapen, is er weinig afleiding. Belangrijk is wel dat je opstaat voor iets waar je zelf zin in hebt. Besteed je ochtenduren daarom aan iets productiefs waar je je goed van voelt, zoals sport of een hobby. Hierdoor voel je jezelf de rest van de dag productiever en heb je een positieve mindset. Daar komt bij dat je een voorsprong hebt op de dag. Terwijl jouw studiegenoten tijdens het eerste college de slaap uit de ogen wrijven, ben jij al wakker en alert.

Gebruik active recall
De theorie achter active recall is simpel. Passief kennis tot je nemen (een boek lezen, naar een college luisteren) werkt niet. Je kunt het vergelijken met koken. Je zult een recept nooit goed kunnen herinneren tot je het een paar keer hebt klaargemaakt. Daarom moet je actief met de lesstof aan de slag. Maak dus de proeftentamens, schrijf samenvattingen of leg de stof uit aan medestudenten. Stel jezelf vragen over de stof en probeer die te beantwoorden. Je zult zien dat je op deze manier meer van de lesstof onthoudt, ook als het volgende blok alweer is begonnen.

Klap die laptop dicht
Laptops worden in colleges hoofdzakelijk gebruikt voor Facebook, WhatsApp en online shoppen. Zonde van je tijd natuurlijk. Als je toch in college zit, kun je net zo goed je kladblok erbij pakken en aantekeningen maken. Zo onthoud je meer en heb je later meer om op terug te vallen dan de magere PowerPoints die de docent al dan niet op Blackboard zet. En als je de colleges zo saai vindt dat je toch liever online een nieuw paar sneakers uitzoekt, vraag jezelf dan af of je wel de juiste studie volgt.

Zoek enthousiaste medestudenten op
Enthousiasme werkt aanstekelijk en als je enthousiast bent, krijg je meer gedaan. Omring jezelf daarom met medestudenten die graag het maximale uit hun studietijd halen. Door samen te studeren, blijf je gemotiveerd. En wanneer je er toch even doorheen zit, kun je elkaar erdoorheen helpen.