Intro Festival Breda: ‘De sfeer is super!’

De 25e editie van het Introfestival in Breda mag gerust een knallend feest genoemd worden. Duizenden studenten gingen gisteravond tot een uur of elf los op de muziek van onder andere Tim Senders en Buren van de Brandweer. “Ik vind het festival geweldig en de muziek is goed!”

Het is nog rustig als pabostudent Naomi om 18.30 uur op een van de bankjes zit met een medestudent. “De muziek is leuk. Later komt het vast wel meer tot leven, nu wiebelt iedereen alleen nog maar een beetje.” De twee studenten zijn op de fiets naar het festival gekomen. Naomi: “We zijn lekker sportief hiernaartoe gekomen dus dan mag een biertje wel!”

Maar het festival is meer dan alleen biertjes drinken en dansen, er zijn ook genoeg sportactiviteiten te vinden op het terrein. Zo kunnen de studenten een wedstrijdje roeien bij Roeivereniging Dudok van Heel, push-ups doen bij het Korps Nationale Reserve en proberen zo lang mogelijk aan de Pull Up Bar te blijven hangen van sportcenter Bress. “Ik daag je uit voor een wedstrijdje!” roept Jason naar zijn medestudent Jim. Na wat aarzeling schudden de heren elkaar de hand en lopen ze naar de stelling van Bress toe. Jason gaat als eerste aan de ijzeren stang hangen en houdt het 39 seconden vol. Daarna is Jim aan de beurt, hij haalt de 34 seconden. Na nog twee pogingen om zijn record te verbreken geeft Jason het op en gaat hij door met feesten: “Waar is mijn bier?”

‘Waar is mijn bier!’

Bierkratten stapelen
Een kleine regenbui om 19.00 zorgt ervoor dat iedereen onderdak zoekt bij de tent in het midden van het terrein. Maar Marie, buitenlandse student Leisure Studies aan de BUAS, gaat samen met een medestudent helemaal los in de regen. “Ik vind het festival geweldig, de muziek is goed!”, vertelt ze lachend waarna ze weer verder danst op het grasveld.

Om 19.30 begint het terrein eindelijk een beetje vol te raken. Nana, student Ondernemerschap & Retail Management, en haar introducé Quinty komen net binnen lopen. Quinty: “Het ziet er gezellig uit en de sfeer is super. Als het droog blijft, gaan we nog een tijdje door!” Het blijft de rest van de avond gelukkig droog en het open veld voor het hoofdpodium begint vol te stromen met studenten. Ook bij de infomarkt lopen veel bezoekers nieuwsgierig rond. Er staan verschillende studentenverenigingen en bedrijven die zichzelf met allerlei activiteiten kenbaar willen maken aan de bezoekers. Zo geeft vereniging Brutus studenten de kans bierkratten te stapelen in een opblaastoestel. Een paar jongens halen het tot de 22 kratten en een groep meiden schopt het tot de twintigste. Bij studentenvereniging Phileas Fogg konden studenten losgaan in de Silent Disco, waar om een uur of acht een flinke rij stond.

‘Als het droog blijft, gaan we nog een tijdje door!’

Future Proof
De hele avond door is er van alles te eten: pizza, broodjes hamburger, friet, wafels. Ook fris, bier, wijn en Redbull gaan met vier bekers tegelijk de toonbank over. Het concept van de hardcups, waarbij de bekers weer ingeleverd moeten worden, werkt goed: nergens zie je bekertjes op de grond liggen.

Vorig jaar heeft het festival een Future Proof Certificaat verdiend waarmee aangegeven wordt dat ze duurzaam te werk gaan, zoals met de hardcups. Dit jaar doet het HBO Intro Festival een pilot samen met AirQon. Op het terrein staat een camper op elektrische stroom, waar studenten met een VR-bril op in kunnen gaan zitten. Door wat met de camper te schudden in combinatie met het beeld dat de studenten door de brillen zien, lijkt het net of ze in een achtbaan zitten. “Wij willen voor een community zorgen waarin mensen met hun elektrische auto naar festivals komen en de auto beschikbaar stellen voor stroom voor het festivalterrein,” vertelt Angela van AirQon.

“Nu wordt er nog veel gebruik gemaakt van dieselgeneratoren, ook door de foodtrucks hier bijvoorbeeld, en door stroom van elektrische auto’s te gebruiken is er minder last van stank en luchtvervuiling. De eigenaar van de auto krijgt er dan natuurlijk ook wat voor terug, bijvoorbeeld een betere parkeerplek of korting op een kaartje. We zijn vooral aanwezig op het Intro Festival om metingen van de lucht te doen, want studenten horen vaak niet tot de doelgroep met een elektrische auto.”

Lange voorbereiding
Om 21.00 uur barst het feest echt los. De menigte danst mee op de harde beat van de muziek en de lichtgevende hartjes die Actief Zorg uitdeelt, zijn overal te zien in het donker. Af en toe vliegt er een hartje door de lucht. Anouk Overmars, stagiaire bij de organisatie van het introfestival, vertelt dat alles goed verloopt: “We hebben gelukkig nog geen problemen gehad. Om 17.00 uur was het nog stil, maar nu is het lekker druk.” Dat het organiseren van zo’n festival veel tijd kost, heeft Anouk zeker ondervonden: “Samen met de andere stagiair ben ik al sinds februari bezig met het organiseren van dit evenement. Dinsdag zijn we echt begonnen met de bouw en morgen ruimen we alles weer op.” Het festival in Breepark ging nog tot elf uur door en daarna konden de studenten het feestje voortzetten bij Proost in het centrum van Breda.