Koen ‘runt’ de Netflix van de Brabantse voetbalbranche

Koen Mooren

Met FC Urban kun je een balletje trappen waar en wanneer het je uitkomt. Je hoeft geen lid te zijn van een voetbalclub en dus bijvoorbeeld niet op zondagochtend vroeg uit de veren. Avansstudent International Business Koen Mooren haalde het concept naar Brabant.

Het voetbalplatform haalt op abonnnementsbasis leden binnen. Koen: “Op de app zie je dat er morgenavond een wedstrijd is in Eindhoven. Je meldt je aan en kunt de volgende dag meespelen.” De eerste match is gratis, daarna betaal je een tientje per maand om te voetballen wanneer je zin hebt.

Meedoen mag onbeperkt, legt Koen uit. “Als er vijf wedstrijden zijn in een week en jij wilt overal meedoen, dan kan dat gewoon. Je betaalt niet meer dan het vaste bedrag.”

Voetbalschoenen
Zelf hoef je alleen je voetbalschoenen mee te nemen, vertelt Koen. “Wij regelen alle andere dingen die nodig zijn voor een potje voetbal, zoals de doeltjes, een scheidsrechter en de bal.”

Koen, zelf een voetbalfanaat, denkt dat FC Urban op de langere termijn ook naar andere Brabantse steden komt. Het past volgens de student beter bij deze tijd dan het traditionele clubvoetbal. Je voetbalt wanneer het jou uitkomt. Net zoals je ook on demand series kijkt. Niet voor niets noemen de oprichters van FC Urban, Kees Lohman en Joep Lamme, FC Urban de Netflix van het voetbal.

Helemaal nieuw is een digitale voetbalclub overigens niet. Nike kwam een aantal jaar geleden met de app Nike Football waarmee je zelf voetbalwedstrijden kon organiseren. Je stelde zelf een tijdstip in en kon ook chatten met andere voetbalfans. De app, die inmiddels niet meer bestaat, bracht alle sportveldjes bij jou in de buurt in kaart. Maar Nike zorgde zelf niet voor de rekwisieten of bijvoorbeeld een scheidsrechter. Het concept viel vermoedelijk daarom niet in de smaak bij voetbalfans.