Nieuw fenomeen onder studenten: swapfiets op zijn kop zetten

Boven de rivieren is er een nieuwe studentengrap gaande: Swapfietsen op zijn kop zetten. Sinds enkele maanden draaien grapjassen in Wageningen Swapfietsen om. En sinds vorige week vallen ook de fietsen in Nijmegen ten prooi aan de grap. Zijn straks Breda, Tilburg en Den Bosch aan de beurt?

Het bedrijf achter de Swapfiets kan echter niet lachen om de nieuwe rage. “Het begon als een ludieke studentengrap, maar we vinden het vervelend voor de gebruikers”, laat het bedrijf weten aan De Gelderlander. “Zij worden nu opgezadeld met het probleem dat ze hun fiets niet terugvinden zoals die is achtergelaten.”

Ondersteboven
Het omdraaien van de Swapfietsen is volgens de krant in 2018 ontstaan tijdens de introductie in Wageningen. En sinds vorige week is de grap overgewaaid naar Nijmegen waar onder meer in de binnenstad en bij de Radboud Universiteit fietsen op hun kop werden gezet na oproepen via berichtenapp Jodel die populair is onder Nijmeegse studenten.

Ondertussen worden via Jodel enthousiast berichten over de grap gedeeld inclusief de oproep om de grap door heel Nederland te introduceren.

De herkenbare fietsen met blauwe banden domineren al een aantal jaar het fietsbeeld. In heel Nederland zijn er meer dan 125.000 in gebruik.