Opening hbo-jaar: minister verruilt ‘rendement’ voor ‘studentsucces’

Minister Van Engelshoven spreekt liever van ‘studentsucces’ dan van rendement, zei ze gisteren in een toespraak bij de Hanzehogeschool Groningen. Ze hoopt dat rendement komend jaar zal veranderen in “een verboden woord”.

Maandag opende de minister het studiejaar in Leiden, gisteren deed ze hetzelfde bij de Hanzehogeschool Groningen. Ze blikte vooruit en vroeg zich af wat er volgend jaar om deze tijd allemaal zou zijn verbeterd.

Rendement associeert ze met felle concurrentie, terwijl hogescholen eigenlijk meer zouden moeten samenwerken. Vandaar dat ze liever voor de term ‘studentsucces’ kiest. Het precieze verschil liet ze in het midden, maar het gaat om studenten die hun diploma behalen.

Minder uitval
Verder noemde ze een paar ontwikkelingen die ze graag zou zien: minder uitval van studenten, meer vwo’ers naar het hbo en meer hogescholen met een “herkenbare, unieke identiteit en aantrekkingskracht”.

“Maar wat ik daarnaast door de bril van meer samenwerking ook graag zie volgend jaar… kan ik toch echt niet anders omschrijven dan met een verschrikkelijke beleidsterm”, bereidde ze de toehoorder voor. Die verschrikkelijke beleidsterm bleek ‘meer flexibiliteit’.

“Het bekt misschien niet lekker, maar het is wel wat ik zie dat het hoger beroepsonderwijs nog kan gebruiken”, verklaarde ze. Want elke student heeft iets anders nodig om succesvol te zijn “vanuit zijn of haar unieke achtergrond”.

Eigen tempo
Wensen en behoeften van studenten en werkgevers veranderen zo snel dat lesprogramma’s niet kunnen achterblijven, stelde ze. Studenten zouden de kans moeten krijgen “om op eigen tempo hún pad te lopen naar een plek in de samenleving”.

Ze is overigens niet de eerste die de term ‘rendement’ bij het vuilnis zet. De kritiek op het ‘rendementsdenken’ is al oud, maar vooral een hoge vlucht ten tijde van de Maagdenhuisbezetting in 2015.