Staan Avansstudenten stil bij de risico’s van urenlang muziek luisteren met oortjes in?

Afbeelding van Foundry Co via Pixabay

Lopen over straat met de muziek van je oortjes of koptelefoon dreunend in je oren. Het is bij veel jongeren al bekend dat je gehoorschade kunt krijgen van te harde muziek, maar weten de Avansstudenten ook dat je bij lang luisteren op een lager volume al gehoorschade kunt krijgen?

Tegenwoordig lopen mensen de hele dag met oortjes in of een koptelefoon op. Zeker jongeren kunnen wel urenlang muziek luisteren. Geluid vanaf 80 decibel kan schadelijk zijn en daarom zit er op oortjes, koptelefoons en telefoons een begrenzer. Telefoons geven een waarschuwing als de muziek boven de 85 decibel komt en Apple komt zelfs met een nieuwe update waardoor je in de gezondheidsapp kunt controleren hoe luid en hoe lang je luistert. Maar dus niet alleen te harde muziek kan schade opleveren, ook te lang muziek luisteren kan gevaarlijk zijn.

Niet bewust van gevaar
“Ik luister elke dag muziek met mijn oortjes in. Meestal iets van drie tot vier uur per dag’’, vertelt Stephanie, eerstejaarsstudent Social Work in Breda. “Ik weet wel dat je gehoorschade op kunt lopen, maar ik denk er niet bewust over na.” Ook Harm die deeltijd Informatica studeert in het eerste jaar in Breda, herkent het probleem: “Ik zorg er wel voor dat ik het volume niet te hard zet als ik af en toe muziek luister. Toch sta ik er niet echt bij stil als ik mijn oortjes indoe.’’

‘Ik weet wel dat je gehoorschade op kunt lopen, maar ik denk er niet bewust over na’

Desondanks geven sommige studenten aan dat ze wel bewust omgaan met het volume. Mark, eerstejaars Bedrijfskunde in Den Bosch: “Ik krijg een melding als het geluid boven een bepaald niveau komt en zo gehoorschade kan veroorzaken. Daar houd ik zeker rekening mee.’’ De studenten weten vaak wel dat ze de muziek niet te hard moeten zetten, maar letten niet specifiek op hoe lang ze met oortjes in of een koptelefoon op muziek luisteren.

Jonger een gehoorapparaat
Onderzoek uit 2016 door het Academisch Medisch Centrum Amsterdam en het Leids Universitair Medisch centrum laat zien dat al één op de vijf jongeren niet goed scoort bij de online hoortest Oorcheck. “Op dit moment krijgen veel mensen een gehoorapparaat bij een jaar of 70, maar over twintig jaar zal die leeftijd verlaagd zijn naar ongeveer 50’’, waarschuwt kno-arts Jan van der Borden.

Onherstelbare schade
Het is belangrijk dat jongeren zich bewuster worden van het risico van te lang of te hard muziek luisteren, want gehoorschade is onherstelbaar. Uit onderzoek van de Nationale Hoorstichting blijkt dat 93% last heeft van een piep in de oren na het uitgaan. Zelfs als je dus maar één avondje gefeest hebt en je naderhand last hebt, kun je al gehoorschade hebben. En die schade is niet altijd op te lossen met een gehoorapparaat. “Een gehoorapparaat versterkt het geluid, maar oorsuizen of een piep in je oor blijven. Bovendien hoor je met een gehoorapparaat misschien wel meer, je verstaat er niet meer door’’, vertelt Van der Borden aan RTL Nieuws.

Gehoorschade voorkomen
Wat kun je doen om gehoorschade te voorkomen? De Nationale Hoorstichting geeft daar een paar tips voor: gebruik oordoppen bij het uitgaan. De meeste festivals en poppodia hebben een maximum geluidsniveau van 103 decibel afgesproken. Het ziet er misschien niet erg flitsend uit, maar door oordoppen in te doen is die hoeveelheid decibel een veilig volume voor je oren. Verder kunnen het soort oortjes of koptelefoon dat je gebruikt ook veel invloed hebben. ‘Over-ear’-koptelefoons en ‘In-ear’- oortjes zorgen ervoor dat je niet gestoord wordt door omgevingsgeluid waardoor je het volume niet op de hardste stand hoeft te zetten.