Student mag geen stage lopen en eist daarom extra onderwijs van Avans

Een Bossche derdejaarsstudent Informatica heeft één vak uit zijn eerste jaar nog niet gehaald en mag daarom niet beginnen aan zijn stage. Afgezien van het vak dat hij nog in moet halen, is zijn rooster komend halfjaar daarom leeg. De student pikt dit niet en stapt naar het College van Beroep voor de Examens (COBEX).

Het goed met zijn studie, maar een vak uit het eerste jaar gooit roet in het eten. De student probeerde het vak al vijf keer te halen, zijn laatste poging leverde hem een 2,1 op. Een flinke studievertraging dreigt. Het komende halfjaar mag de student namelijk geen stage lopen en krijgt hij geen onderwijs. Voor de vakken in de tweede helft van het jaar is een succesvol afgeronde stage verplichte kost, dus die kan de student ook op zijn buik schrijven. Dat vindt hij onacceptabel. “Ik wil alsnog stage lopen of een vervangend curriculum.”

Het COBEX verbaast zich dat de student reeds vijf keer zakte voor hetzelfde vak. “Weet je al waar het mis gaat?”, wil de COBEX-voorzitter weten. De student blijft het antwoord verschuldigd. “Ik sta voor een raadsel. Het vak heeft drie onderdelen en elke keer gaat het op een ander onderdeel mis.”

‘In ons huishoudelijk reglement staat: zonder propedeuse geen stage’

Inspanningsverplichting
“Kun je je niet inschrijven voor een minor?”, denkt de COBEX-voorzitter hardop mee. Dat blijkt niet meer mogelijk. De inschrijvingen sloten al voor de student het cijfer van mijn herkansing terug had. “U had dus geen plan B”, merkt de COBEX-voorzitter op. “Op dat moment zette ik alles op alles om het vak alsnog te halen”, werpt de student tegen. Afgezien van het niet-behaalde vak, is de student er klaar voor. Hij heeft zelfs al een stagebedrijf geregeld, mocht hij alsnog groen licht krijgen. “Als ik wil, kan ik morgen beginnen.”

Een stage lijkt er voorlopig echter niet in te zitten. Het standpunt van de examencommissie hierin is duidelijk. “In ons huishoudelijk reglement staat: zonder propedeuse geen stage.” De student haalt daarop de Onderwijs- en Examenregeling (OER) aan. In de OER, die dient als grondwet van Avans, staat dat Avans verplicht is zich in te spannen om de student onderwijs aan te bieden. Of er aan die inspanningsverplichting is voldaan, valt te betwisten. De vage formulering in de OER helpt daar niet bij.

“Tot vier jaar geleden stond er in de OER dat Avans verplicht is onderwijs te bieden”, merkt de voorzitter van de examencommissie na de zitting op. “Toentertijd zou de student zeker gelijk krijgen. Inmiddels is de OER gewijzigd. Nu staat er dat Avans een inspanningsverplichting heeft. Naar mijn mening is daaraan voldaan, maar het is afwachten op de uitspraak van het COBEX.”

De uitspraak
Het COBEX verklaart het beroep ongegrond. Avans heeft zich genoeg ingespannen om onderwijs aan te bieden. De student krijgt daarom geen vervangend curriculum en heeft komende twee periodes enkel de herkansing van het vak uit het eerste jaar op zijn rooster staan. Mocht hij de herkansing halen, dan mag de student in de tweede helft van het jaar zijn stage inhalen.

John

Dat zal wel databases 2 zijn, LOL