Student-ondernemer: gezond eten en toch geld besparen dankzij Daan en Lars

Lars en Daan

Wie een paar kilo wil afvallen, of gezonder probeert te leven, kan baat hebben bij een gepersonaliseerde voedingsschema. Maar in de meeste schema’s staan dure ingrediënten, zoals noten en avocado’s. En als student zwem je nou niet bepaald in het geld. Lars van Riel en Daan van den Elsen, tweedejaarsstudenten Ondernemerschap & Retail Management, ontwerpen voor hun bedrijf What the Health voedingsschema’s speciaal voor studenten.

“Ik kwam een paar jaar geleden op het idee door mijn eigen frustratie”, vertelt Daan. “Ik sportte veel en wilde eens experimenteren met een voedingsschema. Maar ik kon niet één aanbieder vinden die rekening hield met mijn levensstijl: veel stappen, weinig geld.”

Zo kwam Daan op het idee om zelf voedingsschema’s te maken, passend bij het bestedingspatroon van studenten. Klasgenoot Lars zag wel heil in dat idee. “Zoiets bestond nog niet, terwijl je ziet dat steeds meer studenten gezonder proberen te eten”, vertelt Lars.

Duur
Volgens Daan en Lars staan in traditionele schema’s vaak ingrediënten die voor studenten niet te betalen zijn. “Avocado’s zijn lekker en voedzaam”, zegt Lars. “Maar de meeste studenten kunnen niet iedere week noten, kazen en avocado’s eten. Dat is gewoon heel duur.’”

De jongens maken schema’s met lowbudget-ingrediënten. “En we houden rekening met de levensstijl van studenten”, zegt Lars. “De meesten drinken af en toe wel een biertje. Dat moet je natuurlijk wel incalculeren”, vult Daan aan.

Hoe werkt het?
Daan: “Het basisprincipe is hetzelfde als bij andere voedingsschema’s. We berekenen de caloriebehoefte door te kijken naar je lengte, gewicht en hoe actief je bent. Vervolgens houden we rekening met je budget en uitgaansgedrag.”

Wie een voedingsschema bestelt bij het duo, betaalt 20 euro en mag de jongens op Whatsapp ook vragen stellen. Lars: “Stel je gaat spontaan naar een barbecue en je weet niet hoeveel calorieën er in een gerecht zitten. Dan kun je ons gewoon appen.” En de jongens geven per gerecht ook verschillende opties, zodat je kunt gaan voor waar je het meeste zin in hebt. “Maar we zorgen dat het altijd in je voedingsplan past”, aldus Daan.

Wat voor schema je krijgt, hangt af van je doel. Lars: “Een schema voor iemand die wil afvallen ziet er anders uit dan voor een student die ervoor wil zorgen dat zijn spieren zichtbaarder zijn.”

Of de jongens een gratis voedingstip willen geven? “Kies witte in plaats van bruine eieren. Witte eieren zijn goedkoper, maar niet minder voedzaam”, zegt Daan. “Er bestaan veel vooroordelen over witte eieren. In tegenstelling tot wat mensen denken, zijn ze niet minder diervriendelijk. Ze hebben gewoon een slechte reputatie”, aldus Lars.

Peter Vandenelsen

Nondejuuu..... Het helpt écht: alleen het hele artikel gelezen en nu al 50 gr afgevallen!!

2019-09-21 10:10:07