Student struikelt over ‘wirwar van regelgeving Avans’

Problemen met plannen en organiseren leiden er toe dat een student Chemie in Den Bosch niet genoeg studiepunten heeft gehaald voor zijn bindend studieadvies. De advocaat van de student vindt dat Avans zijn cliënt te weinig hulp geboden heeft. “Het is niet mijn bedoeling Avans overal de schuld van te geven, maar zelfs als je niet dyslectisch bent kom je niet uit de wirwar van regelgeving”.

Heeft de student nu 50 studiepunten gehaald zoals de opleiding aangeeft of 53 zoals de student en zijn advocaat beweren? Het is een van de vele vragen waarop het College van Beroep voor de Examens (COBEX) een oplossing probeert te vinden tijdens de zitting.

‘Waarom heb je geen hulp gevraagd?’

“Je geeft aan dat je dyslexie hebt en daardoor moeite met plannen en organiseren. Als je dat weet, waarom heb je dan geen maatregelen genomen? Waarom heb je geen hulp gevraagd?”, vraagt de voorzitter van de examencommissie zich af.

“Ik heb dat al tijdens mijn intake besproken. Daarnaast heb ik het aangegeven bij mijn studieloopbaanbegeleider maar die zei dat hij weinig kon doen. Hij kon alleen extra tijd aanbieden tijdens tentamens. Dat heb ik afgewezen, want daar zit mijn probleem niet”, antwoordt de student. Hij geeft aan wel aan de benodigde 52 studiepunten te voldoen, een punt was te laat ingevoerd.

‘Je kunt niet achteraf beroep doen op onduidelijkheden’

“Als de problemen met plannen bekend zijn en zoals gezegd een eerdere studie hierom stop gezet is, waarom horen wij dat nu pas?”, vraagt de voorzitter van de examencommissie. “Je kunt niet achteraf beroep doen op onduidelijkheden.”

De advocaat voert aan dat er veel onduidelijkheden zijn rondom het Onderwijs- en Examenreglement. “Volgens de wet duurt een studiejaar van 1 september tot 31 augustus. Maar bij deze opleiding moeten alle punten op 28 juni ingevoerd zijn. Zo ontneem je de studenten tijd die ze wettelijk hebben”, stelt hij.

Volgens de advocaat struikelt zijn cliënt over de formele aspecten van de opleiding. “Gaan we deze jongeman afrekenen op dit formele punt?”

Betrokken docenten
De voorzitter van het COBEX is benieuwd naar de algehele beoordeling van de student. “Heeft de examencommissie met betrokken docenten gesproken voor een inhoudelijk advies met betrekking tot deze student?”

Van studiejaar 1 naar jaar vier moeten studenten Chemie steeds zelfstandiger worden. Daarom ondersteunen de docenten de mening van de examencommissie: “We zien gewoon geen argumentatie om een positief bindend studieadvies te geven.”

Uitspraak
Het COBEX verklaart de zaak ongegrond, de student moet stoppen met deze opleiding.