Avansstudent Jos maakt bier van oud brood

Speciaalbier is hip. De afgelopen jaren zijn er door heel Nederland allemaal kleine brouwerijen opgezet. Onder de naam Wasted Beers komt ook Avansstudent Jos van der Veeken (Ondernemerschap & Retail Management in Breda) met zijn eigen duurzame speciaalbieren. De allereerste is een Indian sPelt Pale Ale, gemaakt van gered brood.

Het bier van Jos (links op de foto)  wordt gemaakt van het overschot uit bakkerijen dat normaal gesproken dus in de kliko belandt. Hoe dat gaat? Een deel van het mout in het bier (dat is ontkiemd, gedroogd graan), wordt door brood vervangen.

‘We gooien dagelijks 800.000 broden weg’

Brood is het meest verspilde product in Nederland. Een belangrijke reden voor duurzame ondernemer Jos om samen met compagnons Pieter Broerse (rechts) en Floris Weijs (midden) oud brood in speciaalbier te gebruiken. Jos: “We gooien dagelijks 800.000 broden weg. Doodzonde!”

De drie werken samen met bakkerij Van Maanen, de grootste ambachtelijke bakkerij van Nederland die veel broden overhoudt. Jos: “De bakkerij zocht een oplossing en wij wilden wat doen aan de verspilling. Twee vliegen in één klap.”

Jos, Pieter en Floris  laten hun bier, India sPelt Ale, bij brouwerij De 7 Deugden brouwen door mensen met een lichte beperking, bijvoorbeeld met autisme. “Het brood in ons bier is voornamelijk spelt, vandaar de naam”, legt Jos uit.

Geheim
De cirkel is rond, zou je zeggen: voor de afvalbak bestemd brood wordt hergebruikt en zo weer geschikt gemaakt voor menselijke consumptie. “Dat is maar een deel van het verhaal”, zegt Jos. De mannen merkten dat ze zelf afval creëerden. Dat afval heet bierbostel: het restant van de granen uit een tank. Jos: “Wij gaan dat restant gebruiken, maar wat we ermee doen, houden we nog even geheim.”

De India sPelt Ale is momenteel verkrijgbaar in lokale restaurants en cafés én online. En daar blijft het niet bij. Wasted beers komt binnenkort met meer duurzame speciaalbieren. Meer informatie vind je op wastedbeers.nl.