Voor altijd wintertijd?

Pexels.com

Komend weekend is het zover. De klok gaat een uur terug, naar de wintertijd. Maar elk jaar laait de discussie weer op: moeten we de klok wel verzetten?

Waarom hebben we eigenlijk een zomer- en wintertijdconstructie? Het korte antwoord is: energiebesparing. De wintertijd is de originele tijd, maar in 1977 voerden we de zomertijd in.  De gedachte was: als het ’s avonds langer licht is, hoeven we minder lampen aan te zetten. Én mensen kunnen langer van hun vrije tijd in het daglicht genieten. Maar de laatste jaren is er steeds meer kritiek op de winter- zomertijdregeling.

Zo is het bijvoorbeeld helemaal niet zo zeker dat het verzetten van de klok écht energie bespaart. Er zijn onderzoeken die het tegendeel bewijzen. Voorstanders van de wintertijd vinden bovendien dat die tijd beter past bij onze biologische klok en daarom gezonder is.

Maar zomertijdfans van het eerste uur hebben zo hun eigen argumenten. Bij een permanente zomertijd kunnen we ‘s avonds, wanneer veel mensen het liefst actief zijn, veel langer van daglicht genieten. Eén uur extra licht zou daarom volgens hen beter zijn. En de zomertijd leent zich goed voor zomeravonden op het terras.

Discussie
Ook over de nadelen van beide tijden wordt veel gediscussieerd. Volgens slaapexperts en chronobiologen schopt dat gedraai aan de wijzers onze biologische klok in de war. Ouderen en mensen met slaapproblemen hebben hier het meeste last van.

Vorig jaar bleek uit een landelijke peiling onder 1800 mensen dat Nederlanders een voorkeur hebben om het hele jaar de wintertijd aan te houden. Van hen gaf 41 procent aan een vaste wintertijd te willen, terwijl 27 procent het liefst het hele jaar zomertijd wil.

Halfuur
Dit weekend pleitte Weeronline voor een tijdsverschil van een halfuur. Dat zou de nadelen verzachten én in zowel de zomer als de winter grote voordelen hebben.. Zo is het in de winter minder glad in de avondspits, valt het heetste moment van de dag in de zomer eerder en wordt het niet te vroeg licht.

De Europese Commissie heeft de afschaffing van zomertijd inmiddels op de agenda gezet en de 28 lidstaten de vrije hand gelaten in de keuze van aanpassing of niet. Vooralsnog zijn de staten er niet in geslaagd tot een besluit te komen en is uitstel gevraagd.

Arjen Lubach brak vorig jaar in Zondag met Lubach een lans voor de wintertijd. Check de grappige video hieronder.

Wat heeft jouw voorkeur? Wintertijd of zomertijd?

Hans

Ik zou het graag willen houden zoals het nu is lange zomeravonden en niet te lang donker in de ochtend in de winter.

2024-03-15 20:05:55

M.Zeguers

Ik vind dat we de zomertijd moeten handhaven. Als we de klok niet meer wlillen verzeten laat ze dan op de zomertijd staan. De meeste mensen komen toch veel later op gang.

2024-03-15 14:45:57

Willem

Wintertijd ,we willen toch niet dat jonge kinderen in de winter in het donker naar school gaan .

2023-12-07 10:20:15

Wintertijd

2023-11-04 06:56:46

Bartdriece@gmail.com

Altijd wintertijd

2023-10-26 21:08:30

Henk de Vries

Een snelle zoektocht op Google Scholar leert dat er zo'n 150.000 onderzoeken beschikbaar zijn over de effecten van zomer/wintertijd op onze gezondheid en economie. Veruit de meeste van deze onderzoeken concluderen dat de effecten vooral negatief zijn

2023-03-29 09:32:07

Dirk

"Normale tijd" lijkt me geen argument. Veel maakt het niet uit lijkt me, in winter 's ochtends en 's avonds donker, in de zomer licht. Vrije tijd is 's avonds, meer licht dan lijkt me wenselijk.

2023-03-27 15:49:41

Theo Even

Wintertijd (de normale tijd van voor 1977) aanhouden.

2023-03-26 08:14:23

Gerda Koeck