Chemiestudent Werner wint Gouden Spatel met onderzoek naar medicatie bij kanker

Foto: Hennie Marks/Fotostudio Marks
Werner Tabak (rechts) met de winnaars van het mbo en wo.

Werner Tabak, oud-student Chemie in Den Bosch, heeft afgelopen week de Gouden Spatel in de wacht gesleept. Hij schreef volgens de Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging (KNCV) het beste afstudeerverslag op scheikundig gebied.

In juni rondde Werner zijn afstudeeronderzoek af. Hij liep stage bij het Netherlands Translational Research Center in Oss, waar hij onderzoek deed naar medicatie die gebruikt kan worden bij kanker. Hij onderzocht hoe de effectiviteit van immuuntherapie kan worden verbeterd.

Het juryrapport meldt: “Het verslag is verzorgd, voorzien van mooie illustraties en de beschrijving van de experimenten is van hoge kwaliteit. Daarbij maakt hij op een uitstekende wijze gebruik van de literatuur. Het hoge niveau van het onderzoek wordt bevestigd door de dagelijkse begeleider van Werner en de stagebegeleider. Bovendien wordt een gedeelte van het onderzoek binnenkort gepubliceerd in een wetenschappelijk tijdschrift.”

Van vmbo naar wo
Werner heeft een lange weg afgelegd. Hij begon zijn onderwijsloopbaan op het vmbo, ging daarna via het mbo naar het hbo en volgt nu een master op de Radboud Universiteit. Bij Avans studeerde hij voor de zomer af met een 10 voor zijn afstudeerverslag.

Uitleg over het afstudeeronderzoek van Werner: