Column: Onderwijs, een omgekeerde snelkookpan

Tentamenweek: iedereen kijkt terug naar wat er tijdens de lessen is behandeld. Kunnen we dat reproduceren? Zo niet, dan gaan we beginnen met leren. Dat moet efficiënt gebeuren, want het zijn heel veel onderwerpen. Of het blijft hangen, is een zorg voor later.

Een snelkookpan is een hogedrukpan, waarin je met hoge druk kunt koken. Dat verkort de kooktijd, maar de gezonde eigenschappen van jouw voedsel blijven behouden. Denk nu eens terug aan de zeven weken die vooraf gingen aan je tentamens. Was je blij, nieuwsgierig of misschien wel opgewonden dat je iets nieuws of iets leuks had geleerd?

Toch is het ergens misgegaan als het niet is blijven hangen. Je sluit jezelf op om al die kennis tot je te nemen, zodat je het kunt reproduceren voor je tentamens. Je bent als het ware die snelkookpan die alles snel tot zich moet nemen. Na je tentamens kun je opgelucht ademhalen. De druk is er vanaf, maar opnieuw reproduceren kun je niet meer. Dat is ook niet nodig, want je hebt je tentamens behaald!

‘Je bent als het ware die snelkookpan die alles snel tot zich moet nemen’

Het voedsel dat in een snelkookpan wordt bereid bevat alsnog de gezonde eigenschappen. Jij kunt snel leren, maar na een tijd niet reproduceren. Bevat snel leren dan wel de gezonde eigenschappen van onderwijs?

Wat is nu het doel van onderwijs? Je kennis is niet toegenomen. Echt plezier heb je er ook niet van. Het enige wat er is gedaan, is de druk opvoeren, oftewel stress! Bedenk dan je studeert op een hogeschool, niet in een snelkookpan. Een school heeft als doel je kennis te vergroten zodat je het zelfs jaren later kunt reproduceren. Wordt vervolgd!

Akash Hanoeman is vierdejaarsstudent Bedrijfskunde in Breda

Joyce

Dit is iets wat ik zelf tegen kwam gedurende mijn opleiding verpleegkunde en ik vind het zo goed dat dit bij meer studenten onder de aandacht wordt gebracht! We moeten leren om de kennis toe te kunnen passen later, en niet alleen tentamens te halen.

2019-10-31 22:56:33