Column: Vlog till you drop

Een topmodel dat op één dag een frietje, frikandel speciaal en een pannenkoek eet: je ziet het niet vaak. Maar sinds kort is Doutzen Kroes neergestreken in YouTubeland en kan ik niet meer om haar heen. Want geef nou toe, hoe heerlijk is het om dankzij YouTube een kijkje te kunnen nemen in andermans leven? Wat iemand eet, doet, kijkt, aanheeft… het is de moderne, technologische versie van gluren bij de buren. Echter hoef je nu niet meer fysiek dicht bij die ‘buren’ te zijn om te kunnen gluren.

Een hele tijd terug vond ik het maar apart: normale mensen of zogenoemde ‘influencers’ die vergroeid zijn met de camera in hun hand en letterlijk alles vastleggen om het vervolgens met duizenden ‘subscribers’ te delen. Waarom kijken mensen hier toch naar?

‘Maar geef me één vinger en ik neem de hele hand: ik ben verslaafd’

Uit verveling en lichtelijke nieuwsgierigheid begon ik te kijken naar een paar onschuldige vlogs van Monica Geuze en Nienke Plas. Maar geef me één vinger en ik neem de hele hand: ik ben verslááfd! Van Doutzen Kroes’ ‘Glitter&Granola’-leventje tot Nienke Plas met haar chaotische manier van dingen vastleggen: heerlijk om dankzij YouTube te kunnen zien wat er in iemands leven gebeurt.

Zelfs het bedrijfsleven kan niet meer om het vloggen heen. Zo laat KLM haar stagiaires vlogs maken onder de titel ‘Intern on a mission’ om op die manier te laten zien hoe leuk het is om voor de luchtvaartmaatschappij te werken (een uiting in de corporate communicatie die meer dan goed past in deze tijd!).

‘Vlog: een prima vervanger van het tijdrovende reflectieverslag’

Zelfs mijn vorige stagebedrijf (een bank welteverstaan) heeft het vloggen ontdekt. Nieuwe werkmethoden, collega’s of afdeling? Daar moet over gevlogd worden! Ook Avans is fan: tijdens de AMX-week moest er dagelijks gevlogd worden over de werkzaamheden van die dag. Een prima vervanger van het tijdrovende reflectieverslag wat mij betreft!

Isabel Timmermans is vierdejaarsstudent Communicatie in Breda