Extra studiejaar helpt student niet aan genoeg studiepunten, toch wil ze door

Hoewel ze een jaar extra de tijd heeft gekregen is het een student van de opleiding Environmental Science for Sustainable Energy and Technology (ESSET) in Breda niet gelukt om aan de 52 studiepunten te komen en moet ze de opleiding verlaten. Dat wil ze echt niet en daarom legt ze haar zaak voor aan het College van Beroep voor de Examens (COBEX).

Tijdens het eerste jaar van haar studie heeft de student 41 studiepunten gehad. Ze kreeg daarom een negatief bindend studieadvies, maar omdat er sprake was van uitzonderlijke persoonlijke omstandigheden kreeg de student een extra collegejaar om genoeg studiepunten te halen. In juli 2019 had ze 49 punten uit de propedeuse en 25 uit het tweede jaar. Nog steeds niet genoeg om door te kunnen met de opleiding. “Ik wil zo graag door en de examencommissie heeft niet de complete informatie over wat er allemaal speelt”, voert de student aan tijdens de zitting.

‘Weet u hoe lastig het was om mijn arts zover te krijgen dit op papier te zetten?’

Het is niet niks wat de student de afgelopen jaren heeft meegemaakt: paniekaanvallen, geen steun vanuit haar familie en onzekerheid rondom haar verloofde die in een buitenlands leger zit. Uitvoerig doet ze haar verhaal en ondersteunt een en ander met mails en zelfs een bericht van haar huisarts. “Weet u hoe lastig het was om mijn arts zover te krijgen dit op papier te zetten? Die wilde dat echt niet vanuit haar geheimhoudingsplicht.” Daarnaast voert de student aan welke stappen ze de afgelopen tijd heeft gezet om haar situatie te verbeteren.

‘Neem de tijd om je situatie echt te verbeteren’

“We hebben zeer veel begrip voor de situatie waarin deze student verkeert, maar we horen deels dezelfde dingen als vorig jaar”, reageert de voorzitter van de examencommissie. “We zien ook dat de student bezig is met het oplossen van haar problemen, maar wij hebben het idee dat ze nog een weg te gaan heeft. Waarom stop je niet voor een jaar met je studie? Neem de tijd om je situatie echt te verbeteren en dien daarna een verzoek in bij de directie om je opleiding te vervolgen.”

“Is dat een mogelijkheid? Kan deze student terugkeren bij de opleiding?”, vraagt de COBEX-voorzitter. “Na het krijgen van een negatief bindend studieadvies mag je een jaar lang niet deze opleiding volgen, maar het staat de student daarna vrij om een verzoek in te dienen bij de directie”, antwoordt de voorzitter van de examencommissie.

Uitspraak
Het COBEX verklaart de zaak ongegrond, de student moet de opleiding voor minimaal een studiejaar stop zetten.