Flinke betogingen Barcelona: Avansstudenten blijven ’s avonds binnen

Catalanen in Barcelona gaan massaal de straat op, uit onvrede over de gevangenisstraffen voor de organisatoren van het onafhankelijkheidsreferendum twee jaar geleden. 24 Avansstudenten studeren momenteel in Barcelona, waaronder Mirthe van der Sanden: “Ik heb zo veel mogelijk geprobeerd voor het donker binnen te zijn om de protesten en rellen te mijden.”

Toeristen in Barcelona kregen deze week het advies ’s avonds niet het centrum van de stad in te gaan. Al sinds vorige week maandag wordt er gedemonstreerd tegen de uitspraak van het Hooggerechtshof in Madrid tegen negen Catalaanse onafhankelijkheidsstrijders. Zij kregen een celstraf van 13 jaar voor opruiing en misbruik van publiek geld rondom het verboden onafhankelijkheidsreferendum, twee jaar geleden. Ook toen trokken de Catalanen massaal de straten en pleinen op uit onvrede.

Brandende containers
“Om bij mijn stage te komen, steek ik twee grote belangrijke straten over, deze zijn aardig toegetakeld”, vertelt Mirthe vanuit Barcelona. De student International Business in Den Bosch, merkte overdag naar eigen zeggen niet zoveel van de grimmige sfeer of boosheid van mensen. “’s Avonds werd het grimmiger en ging ik niet graag de straat op. Ik heb zo veel mogelijk geprobeerd voor het donker binnen te zijn om de protesten en rellen te mijden.”

“Er worden vuilniscontainers in brand gestoken en op de weg gezet om het verkeer te blokkeren en een barricade tegen de politie te vormen”, vertelt Pavlo Biboudis, student Integrale Veiligheidskunde. Hij volgt momenteel een minor in de Catalaanse stad. “De politie voert veel charges uit waarbij er flink op los wordt geslagen en geschoten wordt met rubberen kogels. Maar het is niet zo dat de hele stad een warzone is.”

Barricades
Vorige week kon Pavlo niet naar de universiteit: “Studenten barricadeerden de faculteiten en organiseerden protesten. Sommige docenten annuleerden ook lessen.” Deze week kan hij weer naar de universiteit, maar: “Studenten maken soms enorm veel lawaai met pannen, toeters en bellen om de lessen te verstoren.”

Wat gebeurde er twee jaar geleden?
“Catalanen hebben nog steeds het idee onderdrukt te worden door Spanje. De enige optie die zij nog zien is een onafhankelijk land worden. Hoewel de Catalanen een eigen bestuur hebben, wordt er door de Spaanse regering niet geluisterd naar de Catalaanse bevolking”, deelde kunststudent Anna Berendsen twee jaar geleden met Punt. Met Catalaanse vrienden volgde ze toen ter plekke het nieuws. “Van vroeger uit, onder andere onder het bewind van dictator Franco, werden Catalanen niet als gelijken behandeld. Daarom gingen er twee jaar geleden veel Catalanen naar de stembus ondanks dat de Spaanse rechter het referendum verbood. Catalanen zijn hier boos over. Want voor hun voelt het alsof hun stemrecht zo het recht op democratie, wordt afgenomen.”

Terecht?
Mirthe snapt de demonstranten, tot op zekere hoogte: “Op deze manier heeft het weinig zin. De Spaanse regering bevindt zich in Madrid. De protesten overdag vinden plaats uit boosheid en frustratie en hebben een doel, de rellen in de avond niet. Dat is een groep die enkel onrust wil schoppen.”