Flinke onrust in Ecuador: twee Avansstudenten teruggehaald naar Nederland

Duizenden Ecuadorianen protesteren sinds vorige week tegen de afschaffing van subsidie op brandstoffen. Na bijna een week vol demonstraties, wordt de situatie steeds nijpender: voedselvoorzieningen staan onder druk en het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken geeft sinds gisteren een negatief reisadvies. Avans heeft besloten de twee daar aanwezige studenten terug naar Nederland te halen.

Er heerst chaos in Ecuador sinds het besluit van president Lenín Moreno om subsidies voor brandstoffen af te schaffen. De maatregel is onderdeel van een pakket aan bezuinigingen die het land moet doorvoeren van het Internationaal Monetair Fonds. Maar miljoenen Ecuadorianen zijn afhankelijk van goedkope brandstof en gaan de straten op. De, in veel gevallen, steeds gewelddadigere protesten ontregelen het land. “De eerste dagen staakten vooral bus- en taxichauffeurs, waardoor het verkeer ontregeld raakte. Daarna kwamen er ook opstanden en kwamen bewoners van buiten de hoofdstad naar Quito om te protesteren tegen het parlement en de politie”, vertelt Jelle Duijm, student Commerciële Economie in Breda.

Niet onveilig
Jelle en medestudent Michiel van Wijk liepen stage in Quito, waar de protesten begonnen. “Echt onveilig heb ik me niet gevoeld. Ik heb wel veel filmpjes gezien en verhalen gehoord waarvan ik blij was dat ik daar niet bij was. Vrijdagmiddag zaten we met onze stagebegeleider in een pub toen opeens mensen in paniek naar binnen renden. Iedereen moest van de politie weg omdat er demonstranten aan zouden komen. Dat was het eerste moment dat ik echt wat van de chaos merkte.”

Blokkades
Belangrijke wegen zijn door de demonstranten geblokkeerd waardoor winkels slecht worden bevoorraad. Jelle: “We konden niet naar stage en kochten veel eten in om er zeker van te zijn dat we iets in huis hadden, mochten ook de supermarkten sluiten. We konden ’s avonds nergens meer heen door de avondklok, maar merkten dat we ook niet in het centrum van Quito wílden zijn door de grimmige sfeer.” Jelle en medestudent Michiel verbleven in het noorden van Quito, waar de sfeer minder grimmig was.

Jelle snapt de Ecuadorianen tot op zekere hoogte: “De prijzen zijn met 123 procent gestegen. Voor een land als Ecuador een flinke stijging. Ik vind het echter niet terecht dat ze onschuldige politieagenten en militairen lastigvallen en bekogelen. Zij kunnen er ook niets aan doen en doen gewoon hun werk.”

Jelle en Michiel zitten inmiddels in het vliegtuig naar Nederland, een besluit van Avans, volgens het regelement.