Hoeveel boetes zijn er al uitgedeeld voor appen op de fiets? ‘Er zijn genoeg mensen die er schijt aan hebben’

Afbeelding van Jan Vašek via Pixabay

Snel even op de fiets WhatsApp checken of door je lijst op Spotify scrollen met je mobiel in je hand. Bijna iedereen doet het wel eens, maar het is al een aantal maanden verboden. Sinds 1 juli dit jaar kan het je een boete van 95 euro opleveren. Hoeveel weggebruikers kregen al een bekeuring voor het appen of bellen tijdens het fietsen?

“Sinds je die boete kunt krijgen bel ik alleen nog maar met oortjes in, zodat ik mijn mobiel niet in mijn hand hoef te houden”, vertelt Germaine, eerstejaars Fysiotherapie in Breda. “Ik stuurde nog wel eens appjes terwijl ik fietste, maar nu kijk ik vooral panisch om me heen en besluit ik mijn mobiel gewoon in mijn zak te houden.”

Flinke stijging
Sinds de invoering van het verbod op 1 juli dit jaar zijn er in juli en augustus meer dan 9.200 boetes uitgedeeld, blijkt uit cijfers van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Het totaal aantal bekeuringen voor het gebruik van de mobiele telefoon, op de fiets en in de auto samen, is flink toegenomen in vergelijking met vorig jaar. Zo deelde de politie in de maanden mei tot en met augustus van 2018 iets meer dan 23.000 boetes uit, terwijl dat aantal dit jaar op bijna 45.000 lag.

‘Ik stuurde nog wel eens appjes terwijl ik fietste, maar nu kijk ik vooral panisch om me heen en besluit ik mijn mobiel gewoon in mijn zak te houden’

En hoe staat het ervoor met de bekeuringen in de Avanssteden? Cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) laten zien dat Breda de meeste appende fietsers had: daar werden in totaal 260 boetes uitgedeeld in de maanden juli en augustus van dit jaar. Dan volgen Tilburg met 180 en Den Bosch met 159 boetes. In het kleinere Roosendaal staat de teller op 34 overtredingen.

Wat vinden studenten?
“Ik gebruik mijn mobiel soms als ik gebeld wordt en hem voel trillen in mijn zak”, vertelt Alexander, tweedejaars Finance & Control in Breda. “Sinds de invoering van de boetes ben ik daar niet echt bewuster mee omgegaan. Ik woon zelf in een dorp en daar wordt niet veel gecontroleerd.”

Uitwisselingsstudent Julika denkt dat er meer nodig is om jongeren te ontmoedigen op hun mobiel te kijken tijdens het fietsen. “Ik zie nog veel mensen om me heen appen en bellen. Naast het feit dat 95 euro voor mij veel geld is, ben ik me er nu beter van bewust dat appen op de fiets echt gevaarlijk kan zijn. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen. Een hogere boete zou al meer verschil maken.”

“Aan de ene kant is 95 euro inderdaad een hoop geld, maar ik denk dat er genoeg mensen zijn die daar schijt aan hebben. Die gewoon hun mobiel tevoorschijn halen op de fiets als er niemand kijkt”, zegt student Germaine.

Alexander vraagt zich af of er ook een andere oplossing is dan de boetes. “Eigenlijk zou er een soort vliegtuigmodus moeten komen op je mobiel, maar dan voor op de fiets. Dat je bijvoorbeeld geen meldingen krijgt als je aan het fietsen bent.”

‘Er zijn genoeg mensen die gewoon hun mobiel tevoorschijn halen op de fiets als er niemand kijkt’

Wat mag nog wel?
Mag je je mobiel dan helemaal niet meer gebruiken op de fiets? Het mag wel, maar alleen onder bepaalde voorwaarden. Muziek luisteren en bellen zijn gewoon toegestaan, bijvoorbeeld met oortjes of een koptelefoon, zolang je je apparaat maar handsfree gebruikt. Verder moet je ook omgevingsgeluid kunnen horen, zo kun je maar één oortje in doen of het volume zachter zetten. Het is niet de bedoeling je mobiel tussen je oor en schouder te klemmen. Een houder op het stuur is dan de ideale oplossing, ook als je bijvoorbeeld navigatie wilt gebruiken.