In een graf nadenken over het leven: het kan bij de Studentenkerk van de Radboud Universiteit

Afbeelding van Die_Sonja via Pixabay

In een graf liggen om te filosoferen over je leven. In de tuin van de Studentenkerk van de Radboud Universiteit in Nijmegen stappen studenten het anderhalve meter diepe gat in. “Het is best ontspannend, zo’n graf”, vertelt Rein Wieringa op de website van VOX, het medium van de universiteit.

Wieringa is student en VOX-medewerker van de RU en hij probeerde het graf een aantal minuten uit. “Druppels uit de bladeren boven me waaien op mijn gezicht. Ik doe mijn ogen dicht. Best ontspannend, zo’n graf” zegt hij in het artikel. “Je doet het voor jezelf”, vertelt Ilse Hubers, secretaresse van de Studentenkerk aan Wieringa. Ze heeft samen met pastoor John Hacking het graf gegraven. “Even een time-out om over het leven na te denken”, vervolgt Hubers. “Ik vind het belangrijk dat mensen de kans krijgen om te reflecteren, zeker in een tijd waarin stress onder studenten steeds erger wordt.”

Het graf is vaak leeg, maar per dag komen er toch een aantal studenten op af. Ze krijgen een mat en een kussentje, maar een telefoon of andere afleidingen mogen niet mee het graf in. In 2009 konden bezoekers ook al in een gat in de grond liggen om ‘te ervaren hoe het is als je leven plotseling wordt stilgezet’.