Keuzegids: Avans opnieuw de beste, kritisch over Associate degrees

Image by Arek Socha from Pixabay

De Keuzegids roept Avans opnieuw uit tot de beste grote hogeschool van Nederland. Echt verrassend is dat echter niet; de gids baseert zich onder meer op gegevens van de Nationale Studenten Enquête van vorig jaar toen Avans ook tot kampioen werd gekroond. Nieuw in de Keuzegids dit jaar is de aandacht voor Associate degree-opleidingen.

Avans blijft het onverminderd goed doen in de Keuzegids. ‘Concurrenten’ in de top 3, Hogeschool Windesheim en NHL Stenden, volgen op gepaste afstand. Hanze Hogeschool, volgens de laatste Elsevier nog de beste hogeschool van Nederland, staat op plaats 4 en Fontys op 5. Hogeschool Utrecht en de Hogeschool van Amsterdam delen de elfde en laatste plaats in de ranking.

“Grote hogescholen worden vaak weggezet als leerfabrieken, maar Avans bewijst al jaren het tegendeel. Met meer dan 30.000 studenten biedt de Brabantse instelling over de gehele linie prima onderwijs”, schrijft de redactie van de Keuzegids. “Dit heeft alles te maken met de 21 academies waarin de hogeschool is onderverdeeld. De hoge mate van zelfstandigheid van deze academies werkt goede kwaliteit in de hand. De koploper bewijst dat omvangrijke studentenaantallen niet in de weg staan van kleinschalig onderwijs en persoonlijk contact.”

‘De hogeschool heeft bij deze relatief nieuwe opleidingen nog een behoorlijke inhaalslag te maken’

Als het om de Associate degrees van Avans gaat is de Keuzegids minder positief: “Dit jaar beoordelen we voor het eerst ook de Associate degrees. De ranglijst van deze tweejarige hbo-opleidingen laat iets opvallends zien. De instellingen die zich doorgaans in de hoogste regionen van de hbo-ranglijst begeven, bieden ook bij de Ad’s goede onderwijskwaliteit. Toch is er een opmerkelijke hekkensluiter: Avans. De hogeschool heeft bij deze relatief nieuwe opleidingen nog een behoorlijke inhaalslag te maken.”

Onvoldoende tot matig
Het zijn niet zozeer de rankings van de tien door de Keuzegids beoordeelde Avans Ad’s als wel de scores die de hogeschool enige reden tot zorg mogen geven. De meeste Ad’s zijn wel op een plaats in de top vier terug te vinden: dat komt ook omdat er landelijk niet meer van dergelijke opleidingen zijn. Maar de scores, gebaseerd op studenttevredenheid en expertoordeels, zijn bij de meeste Avans Ad’s matig tot onvoldoende. De Bossche Ad Accountancy haalt met 70 punten de hoogste score, de Ad Bedrijfskunde van de Academie voor Deeltijd in Breda met 26, van de maximale 100, de laagste.

Ter verdediging van de Ad’s: de Bossche opleidingen waren pas 5 maanden onderweg toen studenten voor het eerst naar hun tevredenheid zijn gevraagd in januari 2018, het zijn die cijfers die voor 70 procent verantwoordelijk zijn voor de scores nu in Keuzegids.

Verschuivingen
Hoewel de Keuzegids dit jaar geen gebruik kon maken van nieuwe data van de Nationale Studenten Enquête, zijn er bij de bacheloropleidingen toch verschuivingen ten opzichte van de vorige editie. Zo zakt de opleiding Bedrijfskunde in Den Bosch van 1 naar 3 en stijgt de opleiding Chemische Technologie in Breda van 2 naar 1.

Topopleidingen
15 Avansopleidingen krijgen het kwaliteitszegel ‘Topopleiding’, dat is een keurmerk voor opleidingen die tot de beste van Nederland horen. In Den Bosch gaat het om: Business Innovation, Chemie, Elektrotechniek, Informatica, Technische Bedrijfskunde en Technische Informatica. In Breda gaat het om Chemie, Chemische Technologie, Milieukunde (ESSET), Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek, Human Resource Management, Management in de Zorg, Ad Management in de Zorg en Fysiotherapie. Tilburg levert een topopleiding Technische Bedrijfskunde.

Nummers 1:

• Business Innovation, Den Bosch
  • Chemie, Den Bosch
  • Chemische Technologie, Breda
  • Elektrotechniek, Den Bosch
  • Environmental Science for Sustainable Energy and Technology (Milieukunde), Breda
  • Informatica, Den Bosch

• Marketing management, Ad, Den Bosch
  • Mechatronica, Breda
  • Mens en Techniek, Breda

Overige opleidingen en hun ranking:
Accountancy Breda 6