Student-ondernemer: ‘Wij willen het platform zijn voor goede studentenbanen’

Teun Thyssen (links) samen met zakenpartner en jeugdvriend Jeroen van Gils

Waarom wachten met geld verdienen met je studie tot je bent afgestudeerd? Wie nu al aan de slag wil, kan zich door Teun Thyssen als virtueel assistent laten verhuren. “Studenten kunnen meer dan ze denken.”

Vanuit je huis geld verdienen. Het klinkt als een goedkope reclame voor dropshipping. Toch is dat precies wat Teun Thyssen je aanbiedt. De vierdejaarsstudent werktuigbouwkunde startte onlangs met een jeugdvriend het bedrijf VirtualStaff. Of het nou gaat om het ontwerpen van een logo of het vertalen van een website, iedere ondernemer heeft wel klusjes waar hij zelf niet goed in is of waar hij niet aan toekomt. Een student op afstand inzetten is dé oplossing, meent Teun. “Voor studenten is dit een ideale manier om alvast te werken met de vaardigheden die ze tijdens de studie leren. Studenten kunnen meer dan ze denken.”

Het is niet het eerste bedrijf dat de jonge ondernemer opzet. Eerder begon hij samen met een jeugdvriend GoBlue, een vacaturesite voor studiegerelateerde bijbanen. “Voor een vacaturesite heb je natuurlijk ook vacatures nodig. Ik bel of mail daarom veel naar bedrijven met de vraag of ze vacatures hebben voor onze studenten. Vaak hebben ze echter alleen kleine klussen. Daar willen ze niemand vast voor inhuren.” Het bracht Teun en zijn partner op een idee. “Met VirtualStaff pakken we nu ook die kleine klussen aan. Zo hebben we een oplossing voor iedere klus en vacature.”

Ideale bijbaan?
VirtualStaff is dus in het leven geroepen voor kortdurende klussen. Studenten die zich aanmelden, krijgen daarom een 0-uren contract. Hoeveel uren ze werken hangt af van de klussen die binnen komen. Toch ziet Teun dat niet als een probleem. “Studenten krijgen er ook veel flexibiliteit voor terug. Ze kunnen werken wanneer ze willen, waar ze willen. Als het niet uitkomt, kunnen ze ook een tijdje helemaal niets doen. Ik zie het als de ideale bijbaan.”

Voorlopig is er genoeg werk voor handen. Sterker nog, Teun is zelfs op zoek naar extra studenten. “We willen graag uitbreiden. We zoeken vooral naar studenten met marketing- of schrijfvaardigheden want die zijn bij onze opdrachtgevers erg in trek.”

‘Alles wat ik verdien, gaat weer terug in het bedrijf’

Zelf verdient Teun nog niets aan zijn onderneming. “Alles wat ik verdien, gaat weer terug in het bedrijf.” Toch ziet hij er een toekomst in. “Ik haal nog steeds veel energie uit het bedrijf en wil er na mijn studie Werktuigbouwkunde graag mee doorgaan. Daarom volg ik de minor ondernemerschap, daar moet je een eigen bedrijf voor hebben. Alles wat je leert, kun je dan direct in de praktijk brengen. Dat is perfect, want zo kan ik studeren en tegelijkertijd werken aan mijn eigen bedrijf.” Wat Teun opvalt, is dat de minor wordt gevolgd door veel studenten zonder economische achtergrond. “Je hoeft geen econoom te zijn om te ondernemen. De minor is ideaal voor iedereen die graag voor zichzelf wil beginnen, al dan niet in het veld waar ze studeren.”

Aan ambitie is bij Teun in ieder geval geen gebrek: “Wij willen het platform zijn voor goede studentenbanen. Ik zie het als een win-winsituatie. Bedrijven krijgen hoge kwaliteit werk afgeleverd voor een zachte prijs en studenten houden er werkervaring op niveau en een goed netwerk aan over.”