Studenten vinden onvoldoende voor assessment onterecht en willen derde kans

Twee studenten Bedrijfskunde in Den Bosch zijn het er niet mee eens dat ze de herkansing van hun assessment niet hebben gehaald. Ook zou het beoordelingsformulier niet kloppen. Ze stappen naar het College van Beroep voor de Examens (Cobex).

In juni leverden de studenten een rapport in en namen deel aan een assessment. Na het assessment hoorden ze dat ze een onvoldoende hadden gehaald voor het rapport. De twee studenten haalden ook het assessment niet.

De herkansing van het rapport werd beloond met een 6,5. Daarna moest het assessment nog opnieuw gedaan worden. Ook deze keer haalden de twee studenten het niet. “We vinden dat we het wel goed hebben gedaan. Wat hadden we moeten zeggen om het wel te halen? We zijn nog eens teruggegaan om dat te vragen. De reden die we kregen was dat we de theorie niet hadden gekoppeld aan het vraagstuk, maar dat hadden we wél gedaan.”

Onrechtvaardig
“Ik snap dat de studenten een gevoel van onrechtvaardigheid hebben”, zegt de voorzitter van de examencommissie. “Ze hebben hard gewerkt, maar waren niet in staat te overtuigen. Ze wisten niet goed wat er speelde in het bedrijf.”

Zowel de eerste als de tweede kans werd beoordeeld door dezelfde twee docenten. “Was het niet handiger geweest als er bij de herkansing andere beoordelaars aanwezig waren geweest?”, vraagt de Cobex-voorzitter zich af. “Ik weet niet of de beoordeling dan anders was geweest”, reageert de voorzitter van de examencommissie.

Studiehandleiding
De studenten menen ook dat het beoordelingsformulier niet klopt. “Als je één van de zes onderdelen niet goed hebt, haal je het hele assessment niet. Dat is niet eerlijk.” Bovendien leek het alsof het rapport en het assessment een cijfer moesten opleveren, waarvan het gemiddelde het eindcijfer was. Zo stond het althans in de studiehandleiding beschreven, menen zij.

Dat bestrijdt de examencommissie. “Het rapport wordt beoordeeld met een cijfer, het assessment met voldaan of niet voldaan. Om dat te verduidelijken is een mededeling op Blackboard gezet, maar die is niet scherp geformuleerd”, geeft hij toe. “Die mededeling schept juist meer verwarring”, zegt het studentlid van Cobex.

Geen schikking
“We zien geen ruimte voor een schikking”, zegt de voorzitter van de examencommissie. “We staan nog steeds achter de inhoudelijke beoordeling. Maar we willen wel graag dat het Cobex kritisch naar het proces kijkt. Daarin is niet alles goed gegaan.”

Het Cobex heeft de zaak gegrond verklaard. De examencommissie moet opnieuw met de studenten om de tafel.