UvA maakt excuses voor weigering Turkse stagiair

Een hoofddocent van de Universiteit van Amsterdam heeft een stageverzoek van een student uit Izmir afgewezen “vanwege de Turkse invasie in Koerdistan”.

De student wilde twee maanden stagelopen bij het Swammerdam Institute of Life sciences, maar kreeg in een mail van een hoofddocent te horen dat ze niet welkom was in haar onderzoekgroep: “I am sorry that you are a victim of the present invasion of Kourdistan by Turkey. But at this moment I do not invite students from Turkey for that reason”, aldus het mailbericht, dat via twitter verspreid werd.

Opwelling
De directeur van het Swammerdam Instituut bevestigt in Folia dat de mail verstuurd is. Hij heeft inmiddels zijn excuses aangeboden aan de Turkse studenten in Izmir. Volgens hem heeft de hoofddocente de mail “in een emotionele opwelling” verstuurd en wordt de zaak groter gemaakt dan hij is.

Maar het UvA-bestuur neemt de zaak hoog op, staat in een persbericht. Het heeft de docent uitgenodigd voor een gesprek en besluit op basis daarvan welke maatregelen er genomen worden.