Zeven haast onsterfelijke kamerplanten voor jouw studentenkamer

Photo by Scott Webb from Pexels

Je (nieuwe) studentenkamer is pas écht een thuis met een paar mooie groene planten. ‘Ja maar, die overleven het nooit’ is geen excuus met deze zeven opties. Het enige dat ze nodig hebben is wat water, licht en liefde.

Photo by ehsan ahmadnejad from Pexels

Sansevieria
De plant heeft misschien het stempel oubollig, maar dat is geheel onterecht. Het is een echte diehard die je onmogelijk dood krijgt. Het credo is: liever te weinig dan te veel water. Een maand geen scheutje water is dan ook geen probleem. De sansevieria komt in veel verschillende soorten en maten. Zet bijvoorbeeld drie verschillende bij elkaar voor een grappig totaalplaatje.

Monstera
Deze plant staat ook bekend als de gatenplant en is, naast de pannenkoekenplant, een van de meeste geliefde van dit moment. En terecht. De plant groeit als kool en gedijt goed op verschillende plekken in je kamer. Voor een echt urban jungle-gevoel moet je voor deze plant gaan.

Pannenkoekenplant
De pilea peperomioides is niet meer weg te denken uit de gemiddelde huiskamer. En gelijk ook: de kamerplant kan tegen een stootje. Nog leuker is dat de plant heel snel nieuwe ‘baby’s’ krijgt die je weer kunt stekken. Om uit te delen, of om gewoon zelf te houden natuurlijk. Een lichte plek en zo nu en dan wat water, meer heeft de pilea peperomioides niet nodig.

Photo by Scott Webb from Pexels

Cactus
De bekendste van de zeven. Heus, de cactus overleefd de meest bijzondere studentenhuizen. Deze hardcore plant kan een maand zonder water.

Calathea
Dit is een hele coole plant. Niet alleen omdat de verschillende versies van de calathea er allemaal mooi uitzien, maar ook omdat de calathea beweegt. ’s Avond sluiten de bladeren. Als in de ochtend de zon weer opkomt, openen de bladeren zich weer!

Rubberplant
Een kamerplant zonder al teveel aanwijzing, precies zoals we het graag zien. De ficus komt in allerlei soorten en maten. Aan de grotere versies hangt een iets duurder prijskaartje, maar je krijgt er een plant voor terug die erg lang mee gaat,

Philodendron
De philodendron komt in veel verschillende soorten en maten. Je wilt echter de hangende hebben. Ook deze groeit als kool en heeft maar weinig verzorging nodig. De plant met hartvormige bladeren doet het prima op een schaduwrijke én lichte plek.