Zeven keer slechte manieren in de trein

Reizen met de trein hoort erbij als je student bent. Sommige studenten hoeven maar tien minuutjes met de trein, terwijl anderen wel twee uur onderweg zijn. Hoe ver je ook moet, iedereen vindt het fijn om relaxed in de trein te zitten. De rust wordt helaas verstoord door deze zeven slechte manieren.

1. Muziek te hard zetten
Plof je eindelijk in een stoel neer na een lange dag school, dreunt de muziek van je buurman of -vrouw je oren binnen. Muziek luisteren via oortjes is meestal geen probleem, maar sommige mensen zetten het volume wel erg hard. De enige oplossing is zelf ook maar je oortjes met muziek indoen om het lawaai van degene naast je te overstemmen.

2. Niet doorschuiven in de trein
Je bent blij dat de trein er nog staat als je de laatste minuut aan komt hollen, maar die blijdschap verdwijnt snel als je ziet dat de mensenmassa half de deuren uit puilt. Je propt je er toch bij, waarna de deuren dichtschuiven en je iemand anders haar in je mond hebt. Het is verleidelijk om je in een hoekje bij de deur op te stellen als je de trein in stapt zodat je je vast kunt houden, maar iedereen heeft dat idee. Hierdoor staat het uiteindelijk bij de opening van de deuren helemaal vol, terwijl er in de gangpaden nog gewoon plek is om te staan.

3. Meer plaatsen in beslag nemen dan nodig is
Er zit er altijd wel eentje in de coupé: iemand die het nodig vindt dat zijn tas een eigen plek heeft. Zeker als het druk is kan dat knap vervelend zijn. Vaak zegt niemand er iets van. Mensen kijken er alleen een beetje met een vies gezicht naar. Je kun zo lang staren als je wilt, de tas blijft ongeroerd op de stoel liggen.

4. Niet stil zijn in een stiltecoupé
Het klinkt misschien stom om te benadrukken, maar in een stiltecoupé is het de bedoeling dat het echt stil is. Niet iedereen snapt kennelijk wat het logo betekent van iemand die zijn vinger tegen zijn lippen houdt, want vaak is het niet helemaal stil. Telefoongesprekken, geklets, harde muziek: mensen maken op allerlei manieren lawaai. Kies een plekje in een gewone coupé als je zoiets van plan bent.

5. Zitplaats niet afstaan
Deze boodschap laat de NS zelf ook duidelijk naar voren komen in alle treinen. Reizigers zien regelmatig op het scherm de volgende zin: Sta s.v.p. op voor iemand die moeilijk ter been is of als iemand daarom vraagt. Niet elke handicap is immers zichtbaar. Het hoeft dus niet per se een zwangere vrouw of een oudere man te zijn die om een plekje vraagt. Gelukkig zijn er genoeg mensen die wel opstaan als ze zien dat iemand behoefte heeft aan een zitplek.

6. Sterk ruikend eten mee de trein in nemen
Stap je de trein binnen, dringt onmiddellijk de geur van friet met mayonaise je neus binnen. Maar hoe vervelend het ook kan zijn, je kunt er niets tegen doen. Het is namelijk niet verboden te eten in de trein dus in principe zou je alles mee mogen nemen. Een appeltje of boterham, geen probleem. Maar als iemand de trein binnen komt met een punt pizza of een broodje kebab, is de hele treincoupé gevuld met die geur. Zou een niet-eten-coupé dan wat zijn? Uit een poll van het programma Radar blijkt dat iets meer dan de helft van de treinreizigers dat idee niet ziet zitten.

7. Instappen voordat iedereen is uitgestapt
De trein komt eindelijk tot stilstand en je drukt op de knop om de deuren open te doen. Voor je een stap op het perron kan zetten, word je aan de kant gebeukt door mensen die de trein ín stappen. Geïrriteerd en met een pijnlijke schouder loop je de deuren door. Vooral als het erg druk is, is het fijn als reizigers rekening houden met elkaar. Het is handiger voor iedereen om mensen eerst uit te laten stappen voor je zelf instapt.

Mike

Ik mis nog een paar punten in de lijst. Voeten op de stoel/bank, meer ruimte nemen dan je nodig hebt bij de stoel, afval niet opruimen/in een al volle prullenbak proppen, (dronken) overlast veroorzaken en zo kan ik nog wel doorgaan.

2019-10-27 20:50:09