Afsluiting AMX-week: ‘Je komt uit je comfortzone en dat is het doel van deze week’

Een week weg uit de studiebanken en in de praktijk aan de slag gaan met een casus van opdrachtgevers. Op de laatste dag van de Avans Multidisciplinary eXperience (AMX) presenteren studenten hun bevindingen aan de jury en bedrijven. “Je gaat naar een bedrijf toe en de oplossingen die je bedenkt kunnen echt in de praktijk gebruikt worden.”

De AMX-week was van 28 oktober tot en met 1 november. Studenten hebben een opdracht gekozen en zijn daar de hele week mee aan de gang gegaan. Op vrijdag stond de hal van het Chassé-theater vol met groepen studenten die vertelden over hun project.

Een andere kijk
Het idee achter de Avans Multidisciplinary eXperience is dat Avansstudenten samen leren werken met studenten van andere opleidingen. Volgens Cas, student Werktuigbouwkunde, is dat zeker gelukt: “Je komt uit je comfortzone door nieuwe mensen te leren kennen. En dat was ook het doel van deze week.” Het groepje van Cas heeft een probleem bij het Bravis Ziekenhuis in Bergen op Zoom onderzocht: hoe kan het ziekenhuis de innovatieve ideeën het beste overbrengen aan medewerkers?

Cas: “We moesten een leuke manier vinden om medewerkers actief mee te laten denken over de innovaties.” En dat hebben de studenten zeker gedaan. Met 3D-beamers en muziekmakende paraplu’s willen ze de innovatieve ideeën tot leven laten komen.

Kim en Cas over hun project

“Het was vooral gezellig om aan het project te werken”, vertelt Kim, student Forensisch Laboratorium Onderzoek, lachend. “Iedereen kijkt vanuit zijn opleiding toch anders naar de opdracht.” De opdrachtgever heeft het verhaal van de studenten al aangehoord. “Er moet wel meer technische uitwerking komen, maar het idee vonden ze goed”, vertelt student HBO-Rechten Lesley. “Toen we nog op locatie waren, kwamen er ook werknemers naar ons toe die ontzettend positief waren over onze plannen”, aldus Danny, student Accountancy.

Onder het genot van uitgedeelde appelflappen leggen Önder en Lisette uit wat zij de hele week met hun groep hebben gedaan. “Wij hebben voor het onderwerp laaggeletterdheid gekozen. Daarvoor zijn we bij het Voorwaartz geweest. Dat bedrijf geeft taalcursussen aan laaggeletterden”, vertelt Önder, student Bedrijfskunde. Lisette, student Accountancy: “Het was onze opdracht de doelgroep beter te bereiken en dat hebben wij gedaan door het YouTubekanaal van het bedrijf te upgraden.”

Beide studenten hebben de AMX-week positief ervaren. “We krijgen vanuit school wel opdrachten, maar dan blijf je toch in de lesbanken zitten. Door deze week wordt zo’n opdracht heel tastbaar, omdat je echt naar een bedrijf toe gaat. De oplossingen die je bedenkt kunnen nu in de praktijk gebruikt worden.”

Creatieve oplossingen
Jacques Wagtmans is er namens het bedrijf Thomashuis Etten-Leur. Hij en zijn vrouw hebben zo’n Thomashuis, een woonvoorziening voor mensen met een verstandelijke beperking. “Wij hebben aan de studenten gevraagd een toekomstscenario te schrijven. Wat is de houdbaarheid van ons Thomashuis als concept en in hoeverre bestaan wij dan nog over vijf jaar?” Wagtmans is enthousiast over de week met de studenten. “Ze hebben goede analyses gemaakt. Ze zijn creatief omgegaan met de conclusies die ze hebben getrokken. De visie van het huis is dat wij zo gewoon mogelijk willen zijn. Toch hebben de studenten het aangedurfd om bijvoorbeeld te kijken wat de mogelijkheden van robotisering zijn. Dat vond ik stoer en goed gedaan.”