Avans Afstudeerprijs: beter begrijpen hoe tumorcellen zich ontwikkelen

Manon Gloudemans studeerde dit jaar af bij Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek in Breda. Met haar afstudeeronderzoek naar de rol van kleine RNAs in leukemiecellen is ze genomineerd voor de Avans Afstudeerprijs. “Leuk dat er op deze manier waardering is voor het onderzoek dat ik gedaan heb.”

Manon voerde haar afstudeeronderzoek uit op de afdeling Immunologie in het Erasmus MC in Rotterdam, in de onderzoeksgroep van Stefan Erkeland. Hij legt uit: “Het onderzoek dat wij doen helpt ons beter te begrijpen hoe normale cellen zich gedragen en hoe tumorcellen zich ontwikkelen.”

Kleine RNAs spelen een belangrijke rol bij de eiwitproductie in cellen. In leukemiecellen zijn die vaak gedereguleerd. Manon ontwikkelde tools om de verhoogde activiteit van die RNAs te bestuderen. Dit soort onderzoek duurt jaren, vertelt Erkeland. “We ontdekken steeds nieuwe dingen, maar het gaat in kleine stapjes.”

Maatschappelijk belang
Het uiteindelijke doel van het onderzoek is het verhelpen van de ziekte leukemie en daar heeft Manon een bijdrage aan geleverd. Het maatschappelijk belang is dus groot. “In eerste instantie, toen ik hoorde over het onderzoek tijdens een gastles, werd ik vooral enthousiast over het feit dat er onderzoek werd gedaan naar iets wat nog zo nieuw is”, vertelt ze. “Er is zo weinig over dit onderwerp bekend, dat maakt het juist interessant voor mij. Daarbij komt dat dit onderzoek in de toekomst bij kan dragen aan de ontwikkeling van medicijnen, wat het natuurlijk des te interessanter maakt.”

Nicole van den Braak, docent aan de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu (ATGM) was de afstudeerbegeleider van Manon. “Het is een complex onderwerp, ook voor ATGM-studenten. Manon heeft heel zelfstandig en heel hard gewerkt en daarbij complexe technieken gebruikt. Als er vervolgstappen gedaan moesten worden, kwam ze zelf met suggesties. Dat moet je als student maar durven.”

Eigen onderzoek
Inmiddels is Manon bezig met een premaster aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. “Ik ben er tijdens mijn stageperiode achter gekomen dat ik graag verder wil in het medisch onderzoek. Niet alleen door het uitvoeren van experimenten, maar vooral door over resultaten en vervolgstappen na te denken. Ik zou graag na mijn master willen promoveren om mijn eigen onderzoek te kunnen opstarten.”

De oud-student is blij met haar nominatie. “Leuk dat er op deze manier waardering is voor het onderzoek dat ik gedaan heb.”

De Avans Afstudeerprijs wordt op 12 november uitgereikt. De genomineerde afstudeerders maken kans op een geldbedrag ter waarde van 1.500 euro.