Avansstudenten organiseren congres: ‘Het is een enorme uitdaging, maar een mooie leerervaring’

CDC20, het Congres van de Digitale Communicatie, is het evenement voor en door studenten van Avans. Meer dan zeventig studenten van vier verschillende opleidingen organiseren het event dat plaatsvindt op 22 april 2020. De kick-off voor de organisatie is nu geweest. “Het is een enorme uitdaging om met deze multidisciplinaire groep te werken. Maar we hebben bewezen dat het kan en dat gaan we dit jaar weer doen”, vertelt initiatiefnemer Marcel Kesselring.

Het congres is bedoeld voor studenten, maar ook voor docenten en professionals uit het werkveld. Doel van de dag is elkaar inspireren op het gebied van digitale communicatie en netwerken. Dit is het derde jaar dat het evenement georganiseerd wordt. De studenten komen van vier opleidingen: Communicatie, Commerciële Economie, Communication & Multimedia Design en Ondernemerschap & Retail Management.

“De organisatie bestaat uit verschillende teams die elk bepaalde taken op zich nemen”, legt Kesselring aan de studenten uit. “Dit is de eerste keer dat jullie allemaal bij elkaar zitten en de volgende keer kan pas 22 april zijn. Het is een uitdaging met deze grote groep te werken, maar we hebben bewezen dat het kan en dat gaan we dit jaar weer doen. Vandaag staat in het teken van kennismaken en alvast wat brainstormen.”

‘Het is een uitdaging met deze grote groep te werken, maar we hebben bewezen dat het kan en dat gaan we dit jaar weer doen’

Stapjes extra
Het thema van dit jaar is Digital Impact. Kesselring: “We werken thematisch om het congres diepere inhoud te geven. Digital Impact slaat op de positieve én negatieve kant van digitaal. Zo kan een bedrijf fantastische dingen doen met data, maar het gebruik ervan kan ook problemen opleveren met de privacy.” Eén van de twee YouTubers die Area 51 probeerden binnen te komen, Govert Sweep, staat op de planning van het event, net als politievlogger Jan-Willem Schut en wielrenner en YouTuber Bas Tietema.

“We willen dit jaar wat stapjes extra doen”, geeft Kesselring aan. “Zo willen we een soort markt creëren waar partijen en studenten samenkomen en gaan we aan de slag met een CDC-journaal waarin we de verhalen van het congres vertellen. Ook hebben we het concept Dragons Den voor ogen. Studenten pitchen dan hun concept aan investeerders zodat die er eventueel mee verder kunnen.”

Uitdaging
Dit is Zoë’s tweede jaar bij de organisatie. “Het leek me interessant omdat het een uitdaging is in mijn opleiding Communicatie. Vorig jaar is het heel goed bevallen en daarom doe ik dit jaar weer mee. De sfeer bij de organisatie was super en je leert ook de sprekers kennen, je kunt je netwerk uitbreiden.”

Datzelfde geldt voor een medestudent die dit jaar voor het eerst meedoet: “Het is een grote uitdaging omdat CDC een groot project is dat je helemaal zelf moet organiseren. Daar kun je zeker wat van leren. Dit is serieuzer dan een gewone schoolopdracht. Het lijkt me ontzettend gaaf het eindresultaat te kunnen zien. Verder werk je ook samen met mensen van verschillende opleidingen.”

‘Iedereen heeft zijn eigen rooster, toetsen en projecten. Hoe gaan we het toch samen organiseren?’

Mooie leerervaring
“Dat maakt de organisatie zo complex: studenten komen van vier opleidingen, uit diverse jaren. Iedereen heeft zijn eigen rooster, toetsen en projecten. Hoe gaan we het toch samen organiseren? Het is een uitdaging en daarom hebben we dit jaar ook een team interne communicatie”, zegt Kesselring.

Het opzetten van het evenement is een mooie leerervaring voor studenten, geeft Kesselring aan. “De studenten ontmoeten op 22 april mensen uit het werkveld, maar vooral van de organisatie kunnen ze wat leren. Als een student zich bijvoorbeeld wil ontwikkelen in leidinggeven, krijgt hij of zij een leidinggevende rol binnen de organisatie. De studenten zetten met het congres iets concreets neer, ze halen er ook voldoening uit als ze later terugkijken op de dag zelf.”