CMD’er brengt ode aan vrouwentranen: ‘Ze verminderen de zin in seks’

Karin de Jong is alumnus van Communication & Multimedia Design (CMD) in Breda. Ze verdiepte zich in tranen: vrouwentranen om precies te zijn. “Omdat huilen als een teken van zwakte wordt gezien, terwijl tranen heel sterk blijken.”

In de tranen van een vrouw zit een stofje waardoor mannen minder zin in seks krijgen. De geur van vrouwentranen haalt het mannelijk libido naar beneden. Die bijzondere ontdekking deed een Israëlische wetenschapper in 2011. Over zijn vondst schreef hij in het gezaghebbende wetenschapsblad Science.

Karin de Jong las erover en raakte gefascineerd. “Huilen wordt in onze maatschappij als een teken van zwakte gezien”, stelt ze. “Ik vond het super interessant dat dit onderzoek juist laat zien hoe krachtig tranen eigenlijk zijn. Je kunt ze zien als een natuurlijk wapen voor zelfverdediging”, betoogt de oud-student.

Tranen als wapen
Als een soort hommage aan vrouwentranen, maakte Karin een geweer dat kogels afschiet, gevuld met tranen. “In het midden van die kogel zat ook nog een bloemenzaadje. In plaats van dood en verderf, ontstaat er juist iets moois uit de kogel”, legt ze uit. Niet alleen haalde Karin een hoog cijfer voor haar afstudeeropdracht, met haar bijzondere project stond Karin deze zomer op de Dutch Design week. “Ik wilde daar laten zien dat tranen plengen geen teken van zwakte is. Huilen is iets moois.”

In het onderzoek waar Karin zich op baseert, zijn overigens alleen vrouwentranen onderzocht. Wat het chemische effect is van mannen- of kindertranen is dus niet bekend. “Maar het zou me niets verbazen als die ook een eigen functie hebben. Er is nog maar weinig onderzoek gedaan naar tranen”, zegt ze.