Column: Geld of vrije tijd?

Na het afronden van een halfjaar stagelopen in mijn derde jaar kwam ik makkelijk tot de conclusie: ik wil nog héél lang student zijn en nog lang geen ‘40 uur per week op kantoor’-baan. Waar we als student zo’n twee maanden zomervakantie hebben, is dat bij een fulltime job meestal wel anders. Dan mag je héél blij zijn met drie weken achter elkaar vrij in de zomer en hoef je geen herfst- of kerstvakantie te verwachten (tenzij je in het onderwijs werkt natuurlijk, daar geniet je grotendeels gewoon mee van de schoolvakanties).

Op de basisschool leek de zomervakantie een grenzeloze periode met alleen maar leuke dingen doen. Maar vanaf de middelbare school kwam het bijbaantje al snel om de hoek kijken. Mocht je destijds op die leeftijd maar een paar uur per week werken, nu is dat als student wel anders.

‘Het dilemma: ga ik fulltime werken om extra geld te verdienen of neem ik vrij om alleen maar leuke dingen te doen?’

Degenen die veel geld willen verdienen tijdens de vakanties herkennen het vast: vroeger leek de zomervakantie eindeloos, nu vliegen die maanden voorbij omdat ze van de eerste tot de laatste dag volgepland staan met werken en tussendoor leuke dingen doen. Het altijd terugkerende dilemma is dan ook: ga ik fulltime werken om extra geld te verdienen of neem ik helemaal vrij om alleen maar leuke dingen te doen? Oftewel: geld maar geen tijd of tijd maar geen geld?

In mijn afstudeerjaar popt er weer een heel nieuw dilemma op: ga ik doorstuderen zodat ik nog een paar jaar kan genieten van die lange schoolvakanties en de vrijheden die je als student hebt, of ga ik na mijn afstuderen fulltime aan de bak bij een bedrijf om écht leuke dingen (verre reizen, eigen auto, eigen huis) te kunnen betalen? Ach, met alweer bijna een schoolvakantie in zicht denk ik wel aan andere dingen dan aan die ‘40 uur per week op kantoor’-baan!

Isabel Timmermans is vierdejaarsstudent Communicatie in Breda