Column: Rijke stinkerd

Foto: Loet Koreman

Met z’n bezwete lijf worstelt de oude docent zich door de studentenmassa op weg naar het hoorcollegehol. In het gedrang ziet hij een tientje uit de broekzak van één van z’n studenten glijden. Met z’n voetzool confisqueert hij het biljet en schuift het al lopend mee de hoek om waar hij het onbespied van de grond raapt en in z’n zak steekt.

Rijken stinken niet. Studenten wel. De ‘arme sloebers’. Hypocriet vindt hij ze. Het bijbaantje is steevast het excuus om onvoorbereid in de les te verschijnen. Het gejank over het leenstelstel en de prestatiedruk terwijl de parkeerplaats vol staat met van die eigenwijze, hippe Barbie-autootjes. De Fiatjes 500, de ‘Up-jes’ en de Twingootjes. Ze zijn van de millennialmeisjes uit zijn mentorklas. Gekregen van papa na het behalen van het havodiploma. De smartphones, de MacBooks en de merkkleding zijn hem een doorn in het oog.

‘Het bijbaantje is steevast het excuus om onvoorbereid in de les te verschijnen’

Zelf zit hij in een gouden kooi op de hogeschool. Hij begint aan z’n 21e dienstjaar en zit al ruim 10 jaar daarvan in max schaal 12. Als arbeidende witte man staat hij aan de goede kant van de loonkloof en tikt maandelijks zo’n vijfeneenhalve mille bruto binnen. Je hoort hem niet klagen. Z’n adjunct verdient een kleine vijfhonderd euro meer maar hij zou voor geen goud met hem willen ruilen. De uren die de arme ziel draait en de sores die hij op z’n bordje krijgt. Een smalende glimlach verschijnt rond z’n dunne lippen. Hij heeft het goed voor elkaar.

De lector, daarin moet hij echter z’n meerdere erkennen. Wijs kijken, veel lullen en wat schrijven; goed voor een dikke zevenduizend euro bij fulltime werken. Dat doen ze echter zelden. Nee, geld maakt wel gelukkig bedenkt hij zich terwijl hij het bedompte lokaal binnengaat en de collegevoorzitter begroet in het voorbijgaan. Het geluid van een rinkelende kassa klinkt in z’n hoofd.

‘Wijs kijken, veel lullen en wat schrijven; goed voor een dikke zevenduizend euro’

Na z’n hoorcollege over het werk van Adam Smith spoedt hij zich huiswaarts. Onderweg een korte pitstop bij de sigarenboer. Het tientje brandt in z’n zak. Geld moet rollen. Vier krasloten, drie klavertjes vier, twee seconden wroeging, één rijke stinkerd.

Stefan van Teeffelen is docent bij de opleiding Social Work in Den Bosch