Businessclub Eigenaardig: ‘Met een vrouwenteam focus je op andere zaken’

Foto: COLBO

Het bestuur van Businessclub Eigenaardig bestaat sinds juni uit vier vrouwen. Evelien Dietz, Mori van Haren, Puck Gerritse en Roos Robben kennen elkaar van hun studie Business Innovation. “Maar we wisten niet van elkaar dat we de ambitie hadden om in het bestuur plaats te nemen.”

Evelien zag het wel zitten, als enige vrouw in het bestuur van Eigenaardig. Maar dat liep net wat anders. “Toen ik werd gevraagd door het toenmalig bestuur, dat uit alleen maar mannen bestond, had ik meteen zin om wat girlpower toe te voegen aan de businessclub. Pas toen duidelijk werd dat ik was uitgekozen als nieuw lid, kwam ik erachter dat het hele bestuur op de schop ging en meiden van m’n opleiding ook plaatsnamen in het bestuur. We wisten niet van elkaar dat we die ambitie hadden.”

EIGENAARDIG BUSINESSCLUB
In 2015 richtte voormalig Advanced Business Creation student Duncan Buisman Eigenaardig op omdat hij het hoog tijd vond om kennis en vragen van Avansondernemers met elkaar te delen. De businessclub organiseert netwerkevenementen en masterclasses voor jonge ondernemers.

Vanaf hun benoeming in juni is het nieuwe bestuur bezig om de enige businessclub van Avans naar een hoger niveau te tillen. “Met een vrouwenteam focus je op andere zaken”, merkt Puck op. “We zijn veel meer met social media bezig. Via die weg kunnen we onze doelgroep bereiken.” Vooral op Instagram groeit het aantal volgers flink. “We hadden voor ogen om voor het einde van het schooljaar 500 volgers erbij te krijgen, maar daar zitten we na vijf maanden al ruim overheen. Wat dat betreft moeten wij ons businessplan even gaan aanpassen”, vertellen ze trots.

Spitsweek
Achteraf zit er wat meer tijd in de werkzaamheden voor het bestuur dan verwacht. “Soms hebben we een spitsweek waarbij we de twintig uur aantikken. We komen één keer in de week bij elkaar en daarnaast werken we er ook individueel aan. Het fijne is dat we het met z’n allen oppakken en weer opnieuw verdelen als een van ons overloopt. Maar er zijn ook weken dat het veel rustiger is”, vertelt Evelien.

In de voorbereiding naar het eerste netwerkevenement, StickyTalks, stopten de studenten flink wat uren in Eigenaardig. “We kwamen toen op het idee om het bestuur uit te breiden om zo de drukte wat tegen te gaan”, aldus Roos. Tijdens StickyTalks kondigden zij dan ook aan dat het bestuur van Eigenaardig op zoek is naar versterking. “We willen drie Bossche commissies oprichten die ons ondersteunen. Uiteindelijk kunnen die leden volgend jaar onze bestuursfuncties overnemen.”

Handige bijkomstigheid is dat zij dan ook al ‘ingewerkt’ zijn. “In het begin waren we zoekende naar hoe we alles in de praktijk moesten oppakken”, zegt Mori. “Dat willen we voor de volgende bestuursleden voorkomen.” Bovendien heeft het bestuur de ambitie om ook in Breda uit te breiden met een commissie die de Bredase kant waarneemt.

Wie graag het bestuur van Eigenaardig Businessclub wil versterken kan contact opnemen via relaties@eigenaardig.club. Het thema van het volgende netwerkevenement dat plaatsvindt op 11 februari is MoneyTalks en richt zich op de financiële kant van ondernemen.