Hbo-lectoren krijgen premie van half miljoen euro

De allereerste Delta-premies voor de beste lectoren van het hbo zijn gisteravond uitgereikt. De winnaars zijn AnneLoes van Staa (Hogeschool Rotterdam) en Mark Mobach (Hanzehogeschool Groningen).

Minister Van Engelshoven overhandigde de prijzen van een half miljoen euro. “Met deze nieuwe Deltapremie spreken we onze waardering uit voor het praktijkgericht onderzoek”, zei ze.

Lastige lectosaurus
Van Staa behoort tot de voorvechters van praktijkgericht onderzoek aan hogescholen: ze is al sinds 2003 lector. Ze doet onder meer onderzoek naar ‘zelfmanagement en transities in de zorg’. Volgens het juryrapport is ze een “boegbeeld voor verpleegkundigen”.

In hogeschoolblad Profielen noemt ze zichzelf een ‘lastige lectosaurus’ die zich niet wil laten tegenhouden door onzinnige regels en bureaucratische barrières. “Er zijn heus grenzen, maar als je je daar van tevoren al bij neerlegt, kom je nergens.”

De andere winnaar, Mark Mobach, is lector facility management. Hij onderzoekt hoe mensen zich prettiger kunnen voelen in kantoren, stations, gevangenissen, zorginstellingen en andere gebouwen. Dankzij zijn uitgebreide netwerk worden zijn bevindingen ook daadwerkelijk in de praktijk gebruikt, stelt de jury.

Piano’s
In het Dagblad van het Noorden noemt Mobach de stationspiano’s en telefoon-oplaadpunt-schommels als aansprekende voorbeelden uit zijn vakgebied. “Deze twee voorbeelden laten zien dat je door onderzoek te doen naar de beleving van mensen in een bepaalde ruimte iets kan veranderen en dat dat een effect heeft.”

Elke hogeschool kon een lector voordragen. De jaarlijkse premies zijn een initiatief van de Vereniging Hogescholen en Regieorgaan SIA, een afdeling van onderzoeksfinancier NWO. De lectoraten mogen het geld besteden aan hun onderzoek.