Moeten Avansstudenten in de toekomst verder lopen naar station Tilburg University?

Foto: Flickr/Emile Krijgsman, https://flic.kr/p/vzbez3
Foto: Flickr/Emile Krijgsman

Tilburg University en het stadsbestuur willen het station Tilburg University verplaatsen. Nu loop je binnen 7 minuten van Avans naar het station, dat zou in de toekomst 15 minuten worden.

“Als enige in het land hebben we een eigen station. Maar qua aansluiting op de campus is het een aanfluiting”, stelt Paulina Snijders, vice-voorzitter van het College van Bestuur van Tilburg University in het Brabants Dagblad.

Gemeente en universiteit willen het station daarom verplaatsen naar het westen, meer richting de universiteit. Aan de andere kant van de Statenlaan is het idee. Dat is 15 minuten lopen van Avans.

Uit de auto
Verplaatsen van het station moet de universiteit helpen bij het uit de auto krijgen van studenten en medewerkers. Het past ook binnen de toekomstvisie voor het totale gebied tussen Spoorzone/Spoorpark aan de ene kant en Tilburg University aan de andere kant.

Het gaat dan om het langgerekte stuk vanaf de Ringbaan West tot aan de universiteitscampus. De spoorlijn en de Cobbenhagenlaan zijn de noordelijke en zuidelijke grens. Dat moet de komende twintig jaar uitgroeien tot een groener gebied, waar alle nieuwe ontwikkelingen met ‘kennis’ samenhangen. Dat kan in onderwijs zitten, zoals Avans, maar ook in nieuwe bedrijven en studentenvoorzieningen waarvan er de afgelopen tijd al een aantal zijn aangekondigd.