Onderwijsinstellingen halen studenten terug uit Hong Kong

Image by David Mark from Pixabay

De spanningen in Hong Kong lopen steeds hoger op. Meerdere Nederlandse universiteiten en hogescholen adviseren hun studenten terug te keren naar huis.

Het al maanden durende protest tegen het stadsbestuur van Hong Kong en de groeiende invloed van Peking wordt steeds feller. Veel demonstranten zijn studenten die hun universiteit als uitvalsbasis gebruiken en de toegangen blokkeren. Vorige week kwam een student om het leven en deze week raakte een andere demonstrant ernstig gewond toen een politieagent hem van dichtbij neerschoot.

Meerdere Nederlandse universiteiten hebben hun studenten die op uitwisseling zijn dringend geadviseerd om de stad te verlaten. Het gaat bijvoorbeeld om de Erasmus Universiteit Rotterdam met 74 studenten in Hong Kong. Sommigen van hen waren al teruggekeerd naar Nederland. Wie niet verzekerd is, krijgt de terugvlucht vergoed van de EUR, die bovendien nadenkt over oplossingen voor de opgelopen studievertraging.

Fontys heeft tien studenten verzocht terug te keren naar Nederland. Ook de Hogeschool van Amsterdam “stelt studenten actief in staat om terug te keren” en wil hen daarvoor financieel compenseren. Hetzelfde zou gelden voor de universiteiten van Amsterdam, Tilburg, Leiden en Nijmegen.

Er zijn op dit moment geen Avansstudenten in Hong Kong. Vorige maand haalde de hogeschool nog twee studenten terug die in Ecuador verbleven.