Open College: hoe moet je wél studeren?

Illustratie: Elmarye Aaij

Wil je graag zo snel en succesvol mogelijk je studie afronden? Dan kun je wel wat tips gebruiken. Peter Verkoeijen, lector Brein en Leren, vertelt in het Open College ‘Succesvol leren’ over leerstrategieën waarvan wetenschappelijk bewezen is dat ze werken.

Uit onderzoek onder eerstejaars van Avans blijkt dat studenten vaak niet de effectiefste leerstrategie gebruiken. Zo werkt het bijvoorbeeld niet om stof uit een boek steeds maar weer door te lezen. Maar wat werkt dan wel?

Wel effectief
Aan Punt vertelde lector Verkoeijen eerder al wat wél effectief is. De materie uitleggen bijvoorbeeld. “Leg het aan jezelf of aan anderen uit, dat kan geschreven of gesproken. Stel jezelf vragen over hoe iets in elkaar steekt. Als je vragen niet kunt beantwoorden, ga je het opzoeken.”

Tijdens het Open College demonstreert Verkoeijen aan de hand van korte experimenten met het publiek belangrijke eigenschappen van het menselijk geheugen. Ook geeft hij aan welke leerstrategieën je kunt gebruiken als je een presentatie voorbereidt, teksten bestudeert of leert voor een toets.

Livestream
Het college start om 19.30 u aan de Hogeschoollaan in Breda. Het is ook via livestream te volgen.