Roken op en in de buurt van school wordt overal verboden

Vanaf volgend studiejaar mag je nergens meer roken bij onderwijsinstellingen, ook niet in de buitenlucht. Dat schrijft staatssecretaris Blokhuis van Volksgezondheid aan de Tweede Kamer.

“Jaarlijks sterven ongeveer 20 duizend mensen ten gevolge van roken”, legt Blokhuis uit. “Elke dag beginnen gemiddeld 75 jongeren onder de 18 jaar met dagelijks roken en de meeste jongeren roken de eerste sigaret op het schoolterrein.”

Dat kan zo niet langer, meent het kabinet. Het verbod gaat voor het hele onderwijs gelden, van basisschool tot hoger onderwijs, en de instellingen moeten het ook handhaven.

Uit 2016
Het verbod vloeit voort uit een amendement uit 2016 van Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber van de ChristenUnie, partijgenoot van Blokhuis. Het duurde dus even, maar het verbod komt er nu.

Volgens een woordvoerder heeft die tijdspanne te maken met de praktische uitwerking van het verbod, zoals de precieze formulering en de handhaving. De kabinetswissel zou ook voor vertraging hebben gezorgd.

Buitenstaanders moeten zich eveneens aan het verbod houden. “Indien bijvoorbeeld een theatervereniging na schooltijd de aula van de onderwijsinstelling huurt om voor een voorstelling te repeteren”, schrijft Blokhuis, “zullen ook de leden van de vereniging niet mogen roken op het terrein van de onderwijsinstelling en zal het rookverbod moeten worden gehandhaafd.”